U bent hier

Lesmethodes seksuele voorlichting onder de loep. “Wie bepaalt wat een goede visie op seksualiteit is?”

De inspectie gaat onderzoeken of lesmethodes seksuele voorlichting wel voldoen aan de kerndoelen en wettelijke kaders. Basisscholen hebben de keuze uit twee erkende methodes, de methode van Rutgers en de methode Veiligwijs, waarvan vreemd genoeg alleen de eerste organisatie subsidie krijgt. Verus sprak Arjet Borger van Veiligwijs. “De vraag is natuurlijk: Wie bepaalt wat een goede visie op seksualiteit is?”

De Tweede Kamer vroeg de regering vorige week om het onderzoek naar de lesmethodes. Aanleiding is nieuws over lesmethodes die op islamitische scholen gebruikt worden.

Een moderne visie

Borger maakt zich geen zorgen over het onderzoek van de inspectie. De methode Veiligwijs van de Care for Sexuality Foundation, is goedgekeurd en voldoet aan de wettelijke eisen. Opmerkelijk vindt ze wel de overweging in de door Kamerlid Peter Kwint (SP) ingediende motie: “Dat er scholen zijn die lesmethodes gebruiken die een tegengeluid bieden aan het moderne denken over seksualiteit en seksuele diversiteit”.

“Wij werken zelf vanuit veilige relatievorming en gezondheid”, vertelt Borger over Veiligwijs. “In onze methode staan de kernwaarden Liefde, Zorg, Respect en Veiligheid centraal. Wat als dat op een dag niet meer past in de moderne visie op seksualiteit? Wie bepaalt wat die moderne visie is?”

Plezier

“Ik denk dat we allemaal weten hoe kwetsbaar seksualiteit is en hoe moeilijk het is om relaties goed vorm te geven. We doen kinderen en jongeren tekort als alleen ‘plezier’ de centrale boodschap is. Natuurlijk moet je het positieve van seksualiteit benadrukken, maar je moet ook eerlijk zijn over de breedte van seksualiteit en veilige relatievorming: Seksueel plezier is een uitkomst van een scala van vaardigheden die je moet hebben.”

Smalle subsidieregeling

Veiligwijs is sinds een paar maanden een erkende methode, maar nog niet zo bekend. “Het is belangrijk dat basisscholen iets te kiezen hebben. Dat ze accenten kunnen leggen die passen bij hun visie op menszijn, op seksualiteit. Dat zien we ook: de scholen die nu met Veiligwijs werken zijn er blij mee en merken dat het past bij hun christelijke identiteit.” Maar de markt opkomen is nog niet zo gemakkelijk.

Borger worstelt met subsidieregelingen van de overheid. Die is behoorlijk smal: het geld gaat alleen naar Rutgers. “Wij blijven de oproep bij het ministerie neerleggen om de subsidiestroom te verbreden. De bestaande methodes zijn goed. Maar de ene organisatie wordt gefinancierd en daardoor is de lesmethode beduidend toegankelijker. Straks heb je nog maar één methode, met één visie. Verander dit systeem, zodat scholen ook keuzevrijheid hebben en ze kunnen werken met een methode die goed is, erkend is en bij hen past.”

Meer weten? Kijk op www.veiligwijs.nl

PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs