U bent hier

Vrede maak je met zijn allen!

"Het is belangrijk om samen te leven als gelijkwaardige mensen, samen te leven in vrede", is de boodschap van kunstenaar Marianne van Heeswijk. Drie jaar geleden begon ze met Syrische vluchtelingen en buurtbewoners met het leggen van een vredestapijt, om iets te doen dat verbindt. Ze legt tapijten op diverse plekken. Nu ook op basisschool De Duinsprong in Drunen.

Een vredestapijt op school

Het is 9.00 uur. Leerlingen van groep 5 van basisschool De Duinsprong in Drunen luisteren naar het verhaal van Marianne van Heeswijk. Zij vertelt hoe zij drie jaar geleden met Syrische vluchtelingen en buurtbewoners is begonnen met het leggen van een vredestapijt. "Zodat we gaan beseffen dat je geluk kunt hebben met waar je wieg heeft gestaan, maar dat je ook pech kunt hebben." Inmiddels legt ze de tapijten op markten, in buurthuizen, in kerken, moskeeën, en nu ook op een schoolplein.

De groep leerlingen die mag beginnen denkt bij vrede aan bloemen. Met oude elpees, doppen en deksels die op kleur gesorteerd zijn gaan ze aan de slag. Een half uur later komt de volgende groep. Zij gaan door op het bloementapijt dat de vorige groep heeft gemaakt, vullen open stukken op met veelkleurige hartjes, een vredesteken, nog meer bloemen. ‘Samen aan iets moois werken, daar word ik blij van!’, zegt een van de jongens.

In de kijker-prijs

De Duinsprong won vorig jaar de Verus In-de-kijkerprijs omdat ze de katholieke identiteit zo mooi vorm weet te geven. Als prijs bood Verus de school dit leggen van het vredestapijt aan en dat werd door de school meteen enthousiast aanvaard.

Directeur Heidi Smits vertelt hoe haar school, waar kinderen met diverse nationaliteiten hun plek hebben, een afspiegeling van de samenleving wil zijn. "We doen echt ons best om kinderen en ouders zich thuis te laten voelen. Soms kiezen we bewust voor een tolk bij een bijeenkomst zodat ouders ons verstaan. Dat wordt dan heel erg gewaardeerd. Maar we zijn óók expliciet uitnodigend als het gaat om vieringen. Met kerst willen we echt dat iedereen er is. Soms kost dat een gesprek, maar het lukt en uiteindelijk zitten we dan allemaal bij elkaar in de kerk. We vieren het zó dat iedereen die verbondenheid kan ervaren. Dat soort dingen maakt ook dat ouders voor onze school kiezen."

Schoolpleingesprekken.nl

De activiteit sluit meteen mooi aan bij een nieuw Verus initiatief: Schoolpleingesprekken.nl. Een website met als doel om lokaal het gesprek van ouders met elkaar, en tussen ouders en scholen onderling, over opvoeding en de katholieke identiteit te ondersteunen. Wat wil je je kinderen meegeven aan levenswijsheid, wereldbeeld en vaardigheden om goed met elkaar samen te leven? Hoe kun je thuis en in de klas in gesprek gaan vanuit verhalen, kunst en maatschappelijke gebeurtenissen? Samen met scholen wordt de komende tijd gekeken hoe dit gesprek kan worden georganiseerd. Wat houdt ouders bezig en wat willen scholen graag delen met ouders?

Gesprekken met ouders en grootouders

Tijdens het werken aan het vredestapijt praten we met leerlingen, hun ouders en opa’s en oma’s. Over vrede thuis en vrede op school: “Op school doe ik meer mijn best meer, omdat ik veel vriendinnen wil hebben. Thuis ben ik soms wat onaardiger, want daar houden ze toch wel van me!”, zegt een meisje. Drie moeders noemen, onafhankelijk van elkaar, dat zij hun kinderen dankbaarheid leren voor alles wat ze hebben. “Ik heb veel gereisd en weet hoe het elders op de wereld is. Het is niet vanzelfsprekend dat je een IPad hebt of een mobiele telefoon.” Een opa die zijn kleinzoons komt halen reageert instemmend op het vredestapijt. “Dat is mooi, dit moeten ze leren. Er is al zoveel ellende op de wereld.” Identiteitsbegeleider Bill Banning komt intussen ook het schoolplein op en is enthousiast. “Dit is zo katholiek, die symboliek, het samen zijn en de openheid.”

Alles krijgt een plek

Ondertussen is er een meisje dat zegt: Ik ga nog een ding er bij maken, iets van betekenis. Terwijl ze van witte dopjes een sterretje legt vertelt ze dat haar zusje is overleden en dat ze met dit sterretje aan haar moet denken. Zo krijgt alles zijn plek. Op het plein, in de late najaarszon, ruimen alle kinderen tot slot de doppen en deksels op. Wat deze dag duidelijk werd: de kinderen hebben zin om samen te werken aan een vreedzame wereld!

PO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs