U bent hier

Lerarentekort Rotterdam: Leraren in prefab-huurwoningen

Rotterdam gaat tot 3000 kant-en-klare huurwoningen neerzetten en leraren krijgen voorrang om zo’n woning te huren. Dat besloot de gemeenteraad deze week. Het lerarentekort in de Maasstad is gigantisch: roosters op middelbare scholen worden ‘verschraald’ en basisscholen moeten elke dag improviseren.

Zowel RVKO-bestuurder Ton Groot Zwaaftink (66 scholen voor primair onderwijs en speciaal basisonderwijs) als Henk Post van CVO Rotterdam (zeven scholengroepen voor christelijk voortgezet onderwijs) zijn positief over de huurwoningen met voorrang voor onder andere leraren.

Alle beetjes helpen

“Huisvesting aanbieden is zonder meer een positief initiatief”, zegt Post. “Het is geen oplossing voor het probleem, maar alle beetjes helpen, dit ook.” Eenzelfde geluid komt van Groot Zwaaftink: “Het is een positief signaal dat de raad meedenkt. We moeten uitstralen dat we als grote stad alles willen doen om mensen hierheen te krijgen.”

Hangen en wurgen

Want het staat er niet goed voor, schetst Post de situatie. “Met hangen en wurgen vullen we vacatures in. En soms moeten we er ook voor kiezen het rooster te verschralen, door bepaalde vakken beperkt aan te bieden.”

In het primair onderwijs is het niet anders. Groot Zwaaftink: “In de hele stad zijn er tientallen vacatures. De vaste formatie krijgen we al niet meer rond. Elke school haalt dagelijks kunst- en vliegwerk uit om kwalitatief goed onderwijs te behouden.”

Beducht voor detacheringsbureaus

Hij is bekend met het woningtekort in Rotterdam. En het is weleens voorgekomen dat een school bemiddelde bij het vinden van een woning. Maar dat wil Groot Zwaaftink zeker niet structureel doen. Tegelijkertijd zijn er in andere grote steden al detacheringsbureaus die leraren naast een hoger salaris en leaseauto, een bijdrage aan de huur toezeggen. De Rotterdamse bestuurders zijn daar nog niet bekend mee, maar zeggen beiden beducht te zijn op de werkwijze van detacheringsbureaus.

Groot Zwaaftink: “Elk schoolbestuur dat zo’n bureau inzet, maakt het probleem voor anderen en dus zichzelf groter. Al het geld dat naar die bureaus gaat, gaat niet naar het onderwijs, niet naar de kinderen en voor een belangrijk deel ook niet naar de leraren. We willen niet in die concurrentiewereld meegaan en hebben onderling uitgesproken zo min mogelijk met detacheerders in zee te gaan.”

Voor het voortgezet onderwijs geldt ook zo’n concurrentieafspraak. Post: “We gaan elkaar niet beconcurreren op salaris. En ook niet door de huisvesting van docenten te betalen.” Maar CVO ziet zich genoodzaakt docenten aan te nemen via detacheringsbureaus. “Miljoenen geven we eraan uit. We hebben geen keuze: we zijn zeer afhankelijk van dit soort bureaus om uitval in te vullen.”

De schouders eronder

Intussen trekken scholen alles uit de kast om werken in Rotterdam zo aantrekkelijk mogelijk te maken en wordt op stedelijk niveau binnen het programma Beste Leraren stevig samengewerkt. Post: “We zijn met heel veel docenten in gesprek gegaan om ervoor te zorgen dat we een leuke werkgever zijn: betrouwbaar, met een leuk team, mooie uitdagingen en goede faciliteiten. Maar er is vooral een landelijk masterplan nodig om de instroom in de lerarenopleiding te vergroten.”

Groot Zwaaftink: “We bieden een prettig werkklimaat, zorgen voor extra ondersteuning, professionele begeleiding en goede doorgroeimogelijkheden. We zijn dus druk bezig met het oplossen van een actueel probleem. Maar structureel moet het onderwijs anders georganiseerd worden, zodat onze leerkrachten zich optimaal kunnen richten op het werken met de leerlingen, zodat ze toekomen aan meer maatwerk, hun eigen talenten kunnen inzetten en kunnen samenwerken met vakspecialisten. Daarover proef ik heel veel enthousiasme bij mensen. Zo maken we het vak weer aantrekkelijker voor een grotere groep. We zetten met elkaar de schouders eronder.”

PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs