U bent hier

ICT-coordinator LiemersNovum organiseert mediamaand voor álle scholen in Nederland

Jij bent een digidummy en staat voor een klas vol whizzkids. Die jij (want 21e eeuwse vaardigheid) digitale geletterdheid moet bijbrengen. Ook dan kun je meedoen met Maart-mediamaand die Manouk van ’t Wel organiseert. Vanuit LiemersNovum (26 scholen in De Liemers) nodigt ze alle scholen in Nederland en België uit samen te werken aan digitale geletterdheid.

Je bent ICT-coördinator en leerkracht bij LiemersNovum, maar organiseert nu een mediamaand waaraan je alle scholen in Nederland en België uitnodigt mee te doen. Waarom neem je dit initiatief?
“Klopt! Vorig jaar heb ik een gelijksoortige maand georganiseerd, toen was het thema ‘programmeren’. Alle scholen van de stichting namen toen zo enthousiast deel, dat ik besloot dat dit een jaarlijks, terugkerend concept moet zijn. Dit jaar trek ik het onderwerp alleen breder en gaat het over alle competenties die horen bij digitale geletterdheid.

De reden om ook andere scholen bij het project te betrekken is dat we het niet alleen als stichting belangrijk vinden om actief bezig te zijn met digitale geletterdheid, maar op deze manier ook kennis en ideeën kunnen delen met andere scholen, collega’s en kinderen. Kennis is macht, delen is kracht. Bovendien geeft het mij persoonlijk ontzettend veel voldoening als ik meer mensen mag helpen, inspireren en motiveren om aan de slag te gaan met dit onderwerp.” 

Hoe gaat de mediamaand precies in z’n werk?
“Scholen die interesse hebben om deel te nemen, mailen dit naar ict@liemersnovum.nl. Daarbij geldt dat je mee mag doen met een klas, maar ook met de hele school. 

De Mediamaand is zo opgezet dat de hele school kan deelnemen: de challenges zijn geschikt voor groep 1 t/m 8. Gedurende de maand maart ontvangen scholen drie weken lang, wekelijks een nieuwe challenge.

Het hoofdonderwerp is daarbij Nederland en iedere week staat er een subthema centraal. Dit zijn: Nederlandse literatuur, typisch Nederlands (denk hierbij bijvoorbeeld aan typisch Nederlandse gewoontes, eten) en Nederlands muziek. Bij elk onderwerp zijn 3 activiteiten uitgewerkt. Één voor de onderbouw, één voor de middenbouw en één voor de bovenbouw. Zo kan ieder op zijn eigen niveau met het onderwerp aan de slag.

Voor elk onderwerp is er een beveiligde Padlet aangemaakt. Dit een digitaal prikbord. Scholen kunnen op deze pagina foto’s, video’s en teksten delen om elkaar te laten zien wat zij met de challenge doen. Zo kunnen we elkaar ook weer inspireren en motiveren. 

Het voornaamste doel van de hele challenge is vooral om leerkrachten te laten ervaren dat je op heel eenvoudige wijze al aan de slag kunt gaan met digitale geletterdheid. Sterker nog, bij sommige opdrachten denkt een aantal misschien wel: Hé, hier zijn we eigenlijk al mee bezig. De opdrachten zijn laagdrempelig, er zijn geen spannende materialen nodig en de activiteiten zijn zodanig speels opgezet dat kinderen zich er misschien niet eens van bewust zijn dat ze bijvoorbeeld bezig zijn met programmeren of informatievaardigheden.”

Stel: ik ben best enthousiast, maar mijn leerlingen zijn echte whizzkids en ik weet net hoe ik een whatsappje moet versturen. Kan ik dan meedoen? 
“Zeker! Zoals ik al zei: De opdrachten zijn zeer laagdrempelig. Je hoeft als leerkracht dus geen ict-expert te zijn om deel te nemen. Daarnaast is het, denk ik, alleen maar interessant voor het proces en resultaat als jouw leerlingen echte whizzkids zijn. Misschien verrassen ze je wel of steek je er zelf nog iets van op!”

PO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs