U bent hier

Franciscusdag wint Identiteitsprijs

Foto: Maaike Kleuver

KBS Franciscus in Maarssenbroek heeft de jaarlijkse Verus Identiteitsprijs In de Kijker gewonnen met haar Franciscusdag. Op deze jaarlijkse dag met poppenkast, muziek, creativiteit en tuinieren staat alles in het teken van de naamgever van de school, Franciscus van Assisi. De school kreeg de prijs uitgereikt tijdens de Katholieke Identiteitsdag van Verus in Driebergen.

Volgens de jury geeft KBS Franciscus “doordacht en doortastend” vorm aan haar identiteit als katholieke school. “De school weet een eigentijdse vormgeving te verbinden met een hechte band met de traditie. In heel het programma van de school klinkt door hoe ze haar maatschappelijke opdracht tot goed onderwijs weet te verbinden met haar visie op goed leven, goed samenleven en goed leren.”

De andere genomineerden waren basisschool Sint Jan de Doper in Utrecht, die de vieringen nieuw leven heeft ingeblazen, de Hofvilla in Wateringen met een project waarin kinderen koken voor ouderen, en de Sint Jozefschool in Heerenveen waar ouders soep maken voor alle kinderen van deze wereldschool.

Armoede in de school

Dat een activiteit rond de heilige Franciscus, die koos voor een leven van armoede, de prijs in de wacht sleepte, paste goed bij het thema van de Identiteitsdag: ‘Zien wat soms onzichtbaar is: armoede in de school’. Niet armoede als probleem stond centraal, maar de uitdaging om armen te zien als mensen zoals wij die iets voor ‘ons’ kunnen betekenen.

“Armen leren ons overlevingsdrang en een liefde voor het leven die wij wel eens kunnen verliezen door een te comfortabel leven”, zei Hilde Kieboom, prominent vertegenwoordiger van de lekenbeweging Sant’Egidio in Antwerpen. Dat is een van oorsprong katholieke beweging die zich engageert met mensen in de marge vanuit het motto ‘eerst het eigen hart veranderen en daarna de samenleving’.

Sociale inclusie

“Als over armen wordt gesproken, weten veel mensen niet over wie het gaat, of ze hebben een karikaturale voorstelling van hen”, zei Kieboom. “Armen zijn uit de mode in een tijd van individualisering en consumentisme.”

Ze identificeert de “verlatenheid” van veel ouderen als een nieuwe vorm van armoede en ziet daarin ook een uitdaging voor scholen. Door leerlingen op bezoek te laten gaan bij ouderen, kunnen zij iets ontdekken dat gelovigen soms bij kluizenaars zoeken. “Een uitgestoken hand van liefde, aandacht en bemoediging kan genezend zijn voor jongeren.”

Zo is de uitdaging waarvoor armoede scholen stelt, niet zozeer het oplossen van een probleem als wel “ruimte scheppen en mogelijkheden ontwikkelen voor sociale inclusie”, aldus de samenvatting van Marcel Elsenaar, adviseur identiteit bij Verus en medeorganisator van de Identiteitsdag. Of, in de woorden van interim-voorzitter Cor Clarijs van Verus: “Hoe maak je de school tot een warme, inclusieve gemeenschap?”

Persoonlijke aandacht

Dat vraagt om persoonlijke aandacht voor de mens achter de leerling, zei hulpbisschop Jan Hendriks van Haarlem. “En dat is niet gemakkelijk te midden van de bureaucratie, targets die gehaald moeten worden, de uitdagingen van passend onderwijs, het lerarentekort en toenemende diversiteit.” Toch ligt in die persoonlijke aandacht volgens hem precies de missie van katholieke scholen. “Positieve persoonlijke aandacht kan mensen bevrijden uit hun isolement.”

PO | VO | MBO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs