Voor goed onderwijs is goede governance nodig. Governance gaat niet slechts over regels, ontwikkeld door het bestuur, over de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden in de schoolorganisatie. Dit is vaak goed geregeld. Maar governance gaat ook over waarden die van gezamenlijk belang zijn, over communicatie, houding en gedrag. Welke waarden vinden wij belangrijk? Hoe geven we vorm aan het samen- en tegenspel tussen bestuur en toezicht? Wat is onze visie op toezichthouden of besturen? Vaak vormt deze zachte kant het kompas, waarmee we richting zoeken in de governancewereld van het onderwijs. Op deze manier geef ik vorm aan governance met hoofd, hart en handen.
Na een aantal jaren te hebben gewerkt als promovendus aan The University of Edinburgh ben ik bij diverse bedrijven en in verschillende functies werkzaam geweest. Zo heb ik gewerkt als onderzoeker aan de VU Amsterdam en vervolgens bij NWO, de verstrekker van financiering voor wetenschappelijk onderzoek vanuit de overheid. In de tussentijd heb ik een aantal initiatieven gestart, zoals Social Hackathon en de Coöperatiekamer, waarbij tal van effectieve werkvormen worden ingezet om te werken aan een betere wereld.
Als adviseur richt ik mij op vraagstukken rondom governance, veranderingsprocessen, visietrajecten en cultuurverandering. Gezien mijn achtergrond ben ik ook nauw betrokken bij verschillende onderzoeken, zoals verkennende onderzoeken naar intensievere samenwerkingen. In de adviestrajecten verbind ik de ‘harde’ en ‘zachte’ kant: zowel aandacht voor de ‘structuur op orde’ alsook voor het menselijke aspect (communicatie, houding en gedrag).
Ik begeleid graag processen waarin ruimte ontstaat om mensen zelf aan het woord te laten, te laten reflecteren en vanuit die positie gezamenlijk tot de volgende stap te komen. Het barst vaak van de knowhow en de ervaringen binnen de scholen: soms is een zetje in de juiste richting al voldoende. Maar ik krijg er ook energie van als ik adviezen mag geven over de uitdagingen waar de school voor staat. Als het kwartje dan valt – ongeacht of dat komt door reflectie, groepsprocessen of inhoudelijke advies – bij de gesprekspartners, dan ben ik het meest tevreden. Zo geef ik vanuit mijn rol organisaties concrete handvatten waarmee zij met hun school aan de slag kunnen.
Korenmolenlaan 2
3447 GG Woerden
Postbus 381
3440 AJ Woerden
0348 74 44 44
info@verus.nl
Privacyverklaring