U bent hier

Levensbeschouwelijke vorming

Omgaan met tradities

Hoe vult u de levensbeschouwelijke vorming op uw school in als een meerderheid van de docenten en leerlingen de verhalen uit de eigen traditie niet meer kent? Veel scholen worstelen met inhoud en invulling van dagopeningen, vieringen of een vak als Godsdienst/Levensbeschouwing. Verus biedt cursussen en begeleiding in het omgaan met tradities en in het vormgeven van dit vakgebied op uw school.

Uw school heeft een bepaalde droom voor kinderen. Aan de ene kant wilt u leerlingen laten kennismaken met de verhalen en de cultuur van de volwassenen. Tegelijkertijd gunt u uw leerlingen een nieuwe toekomst. Wilt u geen volwassenen klonen, maar eigen persoonlijkheden creëren. Hoe u dat doet, noemen we identiteit. Identiteit is niet alleen religie, maar ook de sfeer op school en de omgang met de plaatselijke gemeenschap.

Passend bij school

Verus helpt u graag bij het zoeken naar nieuwe wegen om de levensbeschouwelijke vorming gestalte te geven, passend bij uw school en uw context. We helpen in het afwegen welke methode geschikt zou zijn en geven tips hoe daar mee te werken. We geven workshops in het vertellen van Bijbelverhalen. Daarbij komen zowel de inhoud van de verhalen als de techniek van verhalen vertellen aan bod. Voor het Voortgezet Onderwijs ondersteunt Verus de vakvereniging van docenten Godsdienst/Levensbeschouwing (VDLG) en het expertisecentrum GL. We helpen vakgroepen in de vormgeving van het vak. En ondersteunen scholen die met leerlingen naar het klooster willen gaan.

‘Identiteit is niet alleen religie, maar ook de sfeer op school en de omgang met de plaatselijke gemeenschap’

Aanbod

Producten

Narthex is een godsdienstpedagogisch tijdschrift voor levensbeschouwing en educatie waarin bovendien aandacht is voor de school als een waardegerichte gemeenschap. Narthex wordt gedragen door Verus en de Vereniging van Docenten...

De Bijbel wordt in de volle breedte van het christelijk onderwijs op veel verschillende manieren gebruikt. Dat blijkt uit dit onderzoek in opdracht van Verus.

PDF icon Download (1.69 MB)

Onderzoek naar hoe anno 2016 docenten godsdienst/levensbeschouwing zichzelf en hun vak zien, nu en in de toekomst.

PDF icon Download (1.34 MB)

Opleidingen

Hoe vertel je Bijbelverhalen zó dat ze echt iets voor je leerlingen gaan betekenen? Wat betekenen ze eigenlijk voor jezelf en waarom vinden jij en je school het belangrijk om ze te vertellen?

Diensten

Wij zien onszelf graag als partner van onze leden. Die rol willen we benadrukken door u drie dagdelen gratis identiteitsadvies per kalenderjaar aan te bieden.

Juist in het onderwijs worden veel krachtige verhalen verteld. Verus helpt ook om de verhalen te vertellen die uw aanbod op het gebied van levensbeschouwelijke en burgerschapsvorming ondersteunen. Guido de Bruin vertelt die verhalen voor teams, leerlingen en ouders.

Wortels en vleugels. Dat is toch wat we onze kinderen, leerlingen en studenten willen geven: diepe wortels en sterke vleugels! Aandacht voor de verbinding tussen die twee vraagt eigenlijk ook hetzelfde van elke medewerker in de school.

Vragen of opmerkingen?

adviseur identiteit
0348 74 44 23
adviseur identiteit / verhalenverteller
0348 74 44 13