U bent hier

‘We willen kinderen structureel betrekken bij onze strategische plannen’

“Verus helpt ons beter uit te dragen wat voor school we zijn.”

Aafke Veer, directeur-bestuurder Comeniusschool in Zeist

De Comeniusschool in Zeist klopte vier jaar geleden voor het eerst aan bij Verus. De vraag: kunnen jullie ons helpen om ons bestuursmodel te evalueren? De evaluatie beviel zo goed, dat Verus de school ging begeleiden op uiteenlopende gebieden. Directeur-bestuurder Aafke Veer van de Comeniusschool over een bijzondere samenwerking.

“Het bestuursmodel wat we vier jaar geleden hadden, met een dagelijks bestuur en een algemeen bestuur, werkte niet zoals we dat wensten”, blikt Veer terug. “Carla Rhebergen van Verus heeft daarom op ons verzoek een evaluatie begeleid. Dat was een erg goede bijeenkomst. Casussen werden behandeld, wijze woorden werden gesproken, irritaties werden uitgepraat. Toen we naar aanleiding van de bijeenkomst besloten om een ander bestuursmodel in te voeren, klopten we opnieuw aan bij Verus. Zo heb ik Dimitri van Hekken, die de strategische bijeenkomsten begeleidt voor ons, voor het eerst ontmoet. En de samenwerking met Verus is daarna nooit meer gestopt.”

Identiteit

Twee keer per jaar organiseert Verus een studiemidddag op het gebied van identiteit. Veer: “Identiteit, uitdragen wie je bent, nadenken over wat je wilt zijn: het is naar mijn mening essentieel voor iedere school. Wij vinden het belangrijk om ons van tijd tot tijd te bezinnen op onze christelijke identiteit en wat die betekent in deze tijd. Guido de Bruin heeft deze studiemiddagen voor ons begeleid. Monica Neomagus van Verus heeft met ons samen ook een bijzondere ouderavond georganiseerd rondom het thema identiteit. Daarin kwam de relatie tussen onze christelijke identiteit en werkwijze The Leader in Me aan bod. Deze inspanningen werpen zeker vrucht af. Ze helpen ons om beter uit te dragen wat voor een school we zijn. Mede hierdoor hebben we een behoorlijke wachtlijst. We zijn zelfs in het buitenland bekend.”

Strategische bijeenkomst

Verus helpt het bestuur van de Comeniusschool met scholing om professioneler (samen) te werken. Bij het opstellen van strategische schoolplannen, strategische kaders en andere richtinggevende documenten is Verus eveneens betrokken. Uit de bijeenkomsten van Verus die Veer bezoekt, haalt ze thema’s en ideeën die ze inbrengt bij de Comeniusschool. Ieder jaar in april is er bovendien een strategische bijeenkomst. Hieraan nemen alle geledingen rondom de school deel. “De eerste strategische bijeenkomst stond vooral in het te teken van elkaar beter leren kennen”, vertelt Veer. “Inmiddels bieden de bijeenkomsten een mooie mix nieuwe ontwikkelingen en thema’s die telkens terugkomen. Identiteit en persoonlijk leiderschap zijn voorbeelden uit de laatste categorie.”

Achterwerk in de Kast

De strategische bijeenkomst van afgelopen voorjaar was een mooi voorbeeld van wat de samenwerking met Verus brengt, aldus de directeur/bestuurder. “Hier werden korte Achterwerk-in-de-Kastachtige filmpjes vertoond. Leerlingen van groep 8 gaven daarin antwoord op uiteenlopende vragen over de school. ‘Wat doet de school, waardoor jij je goed voelt?’, bijvoorbeeld. En: ‘Hoe ga jij om met al die verschillende mensen op school?’ Het was verbazingwekkend, ontroerend én inspirerend hoe de leerlingen dat oppakten. We willen de kinderen nu structureel gaan betrekken bij het opstellen van onze strategische plannen. We zijn er immers voor hen.”

 

Vragen of opmerkingen?

adviseur governance, cultuur en organisatie
0348 74 44 29