U bent hier

Ook basisscholen starten maatschappelijke stage

Identiteit
PO

De kerndoelen voor burgerschap worden aangescherpt. Met dat voornemen in het regeerakkoord sluit ons nieuwe kabinet aan bij de constatering van de Onderwijsinspectie, vorig jaar, dat burgerschapsvorming tekortschiet. Scholen zoeken naar een manier om burgerschap, passend bij hun onderwijs en praktisch vorm te geven. Een nieuwe methodiek sluit daarbij aan: bassischoolleerlingen gaan op maatschappelijke stage. Scholen zijn enthousiast.

Omzien naar elkaar

De methodiek is ontwikkeld in een unieke samenwerking tussen de Hogeschool Viaa, Verus en Stichting Present. Met de kant en klare methode ‘Onze school is Present’ zetten leerlingen uit het primair onderwijs zich actief in, in de buurt van de school.

“In het regeerakkoord is veel aandacht voor waarden”, zegt directeur van Stichting Present Nederland Tiemen Zeldenrust. “In dat kader worden het Wilhelmus en bezoek aan het Rijks genoemd. Maar een Nederlandse waarde is ook: omzien naar elkaar. Dat hoort bij burgerschapsvorming in het Nederlandse onderwijs. En omzien kun je leren doen door het te doen.”

Bruggen slaan

Steeds meer basisscholen verstaan precies dat onder burgerschapsvorming. Meer en meer deden ze een beroep op Stichting Present in hun buurt. Present “slaat een brug tussen mensen die iets hebben te bieden en mensen die daarmee geholpen kunnen worden”. Voorbeeld: iemand die graag wandelt wordt gekoppeld aan een verpleeghuis om ouderen in een rolstoel mee uit wandelen te nemen.

Ook basisscholen kunnen bij Present terecht. “Op deze manier leren leerlingen hoe het is om anderen te helpen”, vertelt Zeldenrust. “Het brengt enthousiasme in de school én ze zijn gericht op hun omgeving.”

Maar het is Present niet te doen om een eenmalige inzet van leerlingen. Ze ontwikkelde samen met Viaa en Verus lesmateriaal. Kinderen leren vooraf wat hun talenten zijn, wat ze kunnen doen. Soms is dat iets heel anders dan de leerkracht had ingeschat: bloeit een kind helemaal op als hij een oudere kan helpen door de rolstoel te duwen en een gesprekje aan te knopen.

Leerlingen denken ook na over hoe de samenleving eruit ziet: wat voor kansen en problemen zijn er? Welk verschil is er tussen arm en rijk, ziek en gezond, eenzaam of veel vrienden hebben?

Methode voor acht jaar

De methode is geschikt voor vier groepen leerlingen (de klassen 1&2, 3&4, 5&6 en 7&8) en kan daarom gedurende de hele basisschoolperiode gebruikt worden.

Tien scholen deden mee aan de pilot voor deze methodiek en ze zijn enthousiast. Sommigen gingen koekjesbakken in een verzorgingshuis of maakten een uitstapje, anderen deden spelletjes bij de daklozenopvang of ontmoetten mensen met een verstandelijke beperking. Daarna is er ook reflectie: wat heeft je geraakt en wat niet? Niet alleen leerlingen zijn enthousiast over de methode, ook leerkrachten geven aan er goed mee uit de voeten te kunnen. Zij ervaren de methode als prettig in gebruik en bijna alle leerkrachten willen hier mee verder.

Meer weten?

Op 29 november vindt het symposium Onze school is Present plaats.