U bent hier

Lessen van 500 jaar Reformatie: “De revolutionairen van vandaag, dat zijn wij!”

Identiteit
PO | VO | MBO | HBO | WO

In de kerk in Wittenberg waar Maarten Luther zijn 95 stellingen aan de deur liet spijkeren, klinkt 500 jaar later een eigentijdse stelling van leerlingen van een Braziliaanse christelijke school: “Vijfhonderd jaar geleden heeft Luther een revolutie in de wereld ontketend. Wij zijn de revolutionairen van vandaag. Wij kunnen in de toekomst een verschil maken.”

En zo laat een leerling uit Congo zich door de kerkhervormer inspireren: “Ongeacht mijn leeftijd, sociale positie of etnische groep, zal ik net als Luther tot het einde tegen corruptie strijden.”

Stellingen

Het internationale scholenproject schools500reformation verzamelde wereldwijd zo’n 600 stellingen van scholieren over de betekenis van de Reformatie voor de wereld van vandaag. Een aantal daarvan werd in de Slotkerk in Wittenberg voorgelezen door leerlingen uit de hele wereld die deelnamen aan een internationaal jongerenkamp, van 22-27 juni in de Lutherstad.

Christelijke scholen kunnen nog steeds hun eigen stellingen indienen bij schools500reformation, dat na het Reformatiejubileum verdergaat als Global Pedagogical Network (GPEN).

Profetisch

Eén van de voorgangers tijdens de viering in de Slotkerk was Samuel Mutabazi, directeur van het Nationaal Bureau voor Protestants Onderwijs in Rwanda. Het was hem opgevallen dat veel stellingen van leerlingen gaan over de maatschappelijke verantwoordelijkheid die zij voelen.

Dat vraagt volgens hem om een profetische opstelling van christelijke scholen. “Onze protestantse scholen zouden niet alleen vormingsinstituten moeten zijn om jongeren dit principe van publieke verantwoordelijkheid te doen begrijpen en in de praktijk te laten brengen, maar ook plekken waar onrecht wordt aangekaart en de rechten van armen, zwakkeren en onderdrukten worden verdedigd.”

Vreedzaam samenleven

Ook het vreedzaam samenleven van mensen met diverse achtergronden is een belangrijk thema in de stellingen. “Vandaag de dag moeten onze scholen plaatsen zijn waar leerlingen en leraren de waarden van tolerantie, samenleven, wederzijds respect en dialoog in hun dagelijks leven leren integreren”, concludeerde Mutabazi.

Inspiratie van Luther en Ignatius voor onderwijs van nu: Op 11 oktober organiseert Verus een inspirerende bijeenkomst over de actuele betekenis van Reformatie en Contrareformatie voor christelijk en katholiek onderwijs.