Publicatiedatum: 24 mei 2022

De komende tijd vinden er allerlei activiteiten plaats in het kader van honderd jaar Carmel. Daarbij speelt Brandsma ook een grote rol. Maar een enorm feest, dat past niet binnen de waarden van de organisatie. ‘’We zijn net als de karmelieten heel bescheiden. We organiseren dus juist kleinere bijeenkomsten binnen onze scholen. Zo halen leerlingen en medewerkers met de Carmelrun geld op voor KiKa. De leerlingen mochten hierbij zelf bepalen waar het geld van onze goede doelenactie naartoe gaat. Ook dat is onlosmakelijk verbonden met de filosofie van Titus Brandsma en de karmelieten.’’ Eveneens gaat de organisatie én een deel van haar scholen eens in de zoveel tijd naar het Titus Brandsma memorial in Nijmegen. ‘’Dat is voor ons een bezinningsdag.’’

Wat nóg bijzonderder is, is dat twee leerlingen van het Titus Brandsmalyceum in Oss voor hun profielwerkstuk onderzoek naar de heiligverklaring hebben gedaan. Zij waren op zondag 15 mei ook in Rome aanwezig bij de heiligverklaring. ‘’Het is voor onze scholen heel erg vanzelfsprekend dat leerlingen zich hiermee bezighouden. En zeker in Oss heeft Brandsma ook veel betekent. Het mooie is dat deze leerlingen zich tot de gemeenschap hebben gewend, en daarbij zijn meegenomen naar de heiligverklaring. Dat kenmerkt ook wel onze gemeenschap: we doen het met elkaar’’, zegt Van Oort. Wel benadrukt Van Oort dat er vanuit de karmelieten altijd vanuit bescheidenheid wordt gehandeld. ‘’De heiligverklaring voelt voor ons als erkenning en waarde voor wat hij in het onderwijs heeft gedaan.’’

Kinderen laten opbloeien

De scholen van stichting Carmelcollege vinden onder meer kansengelijkheid een belangrijk thema om vorm aan te geven. Dat stamt al terug uit de tijd waarin kloosters begonnen met het verzorgen van onderwijs, waarbij in Oss en Twente het niet voor ieder gezin even vanzelfsprekend was. ‘’Dit heeft natuurlijk niet alleen te maken met de katholieke traditie, maar ook met de hele samenleving van nu. In een grote stad als Enschede zie je dezelfde uitdagingen als scholen in het westen van Nederland. De mindset: waarom zou ik naar school gaan en het gaat me toch nooit lukken, speelt daar een rol. Het gaat uit van het perspectief dat je als dubbeltje nooit een kwartje wordt. Wij pakken die uitdaging aan om kinderen te laten bloeien tot wat ze in zich hebben en ze niet vast blijven zitten in het gedachtepatroon dat het niet gaat lukken’’, benadrukt van Oort.

Hoe zie je deze waarden dan terug in de scholen? Onder meer dat er veel samenwerking is met de omgeving van de school, o.a. maatschappelijk werk en andere extra ondersteuning, zodat bijvoorbeeld de leerling niet naar een betaalde huiswerkopvang hoeft. Ook draagt Van Oort het voorbeeld van het Bonhoeffer College in Enschede aan. ‘’Hier is een huiskamer, mede dankzij samenwerking tussen de school en gemeente, waar leerlingen na schooltijd huiswerk kunnen maken, een potje met elkaar kunnen biljarten of een andere activiteit ondernemen. Want als zij niks hebben na school, zwerven ze op straat. Daar gedijen zij niet bij. Daarom is deze huiskamer voor hen opgericht. Je merkt nu ook als om 18.00 uur de huiskamer dichtgaat, de leerlingen eigenlijk nog niet naar huis willen’’, vertelt van Oort.

Deze manier van werken en de visie op onderwijs stamt voort uit de waarden van de karmelieten en mede ook de woorden van Titus Brandsma. Stichting Carmelcollege heeft, naast dat hun visie het in het dagelijks werk terugkomt, een specifieke introductiemodule over wat de Karmel is en wie Titus Brandsma is. ‘’Dit vinden wij ontzettend belangrijk als je bij ons komt werken. Zo leer je wie onze inspiratiebronnen zijn, wat de traditie inhoud en hoe dat doorwerkt in onze organisatie. Dat is voor ons van waarde in het blijven van een gemeenschap.’’

Gerelateerde berichten