U bent hier

'Er blijft in het onderwijs veel onbesproken' Maar zo ga je zonder kromme tenen het gesprek aan

Identiteit
PO | VO | MBO | HBO | WO

Fanny Matheusen ziet conflictmijding in het onderwijs. “Er blijft veel onbesproken. Tussen leraren en ouders of leerlingen. Tussen leraren en leidinggevenden onderling.” Tijdens de Identiteitsdag Katholiek onderwijs van 8 november geeft ze tools mee om het gesprek in de school aan te gaan en ook de minderheid te beluisteren. We belden haar om te vragen hoe dat werkt.

U bent transitiepedagoge. Wat is dat?
“Mijn interesse ligt bij mensen en hoe die in groepen functioneren, met name in de samenleving zoals die nu is. Want we maken twee grote veranderingen door: migratie en ecologische transitie. Beide zijn uitdagingen die onzekerheid, angst en conflictvermijding triggeren. Ik leer scholen om te gaan met die transitie.”

Is dat zo nodig in het onderwijs?
“Ik zie veel behoefte aan conflictcoaching op scholen. Want er blijft veel onbesproken. Het woord ‘conflict’ klinkt heel groot, maar het gaat ook om kleine zaken die onder de waterlijn blijven en later tot grotere problemen kunnen leiden.

Ik leer scholen Deep Democracy. Dat is een methode voor inclusieve besluitvorming en conflictresolutie met oog voor de stem van de minderheid. Deze methode kan preventief werken. Ze verhindert dat de sabotagelijn aan het werk gaat.”

Noem eens een voorbeeld. 
“In het onderwijs zie ik vaak dat regels worden opgelegd. De leraar zegt: zo gaat het in mijn klas, en klaar. Kinderen gaan de boel saboteren. De leraar moet gaan straffen en belonen. Enzovoorts.
Je zou ook samen afspraken kunnen maken, vragen hoe leerlingen denken dat ze kunnen komen tot ontspanning en geconcentreerd leren.”

Met Deep Democracy kom je tot kwalitatief betere oplossingen. Dat heeft het onderwijs nodig, in deze tijd vol veranderingen en onzekerheid.”

Klinkt als iets dat je niet in een middagje leert. 
“Tijdens de Identiteitsdag geef ik een introductie op een aantal tools die je kunt inzetten op scholen. Ik laat de aanwezigen het vooral ervaren. Ze leren kleine dingen met ene grote impact die de volgende dag al in de klas inzetbaar zijn.”

Thema van de Identiteitsdag Katholiek Onderwijs is Samenleven is een Kunst.
De samenleving staat op scherp en daarmee ook het vraagstuk van het samenleven in de school anno 2017. Maatschappelijke tweedeling, uitsluiting, veroordeling, fundamentalisme, extremisme en polarisatie: ze komen ook de school binnen. Wat te doen?