U bent hier

Duitse schoolleiders onder indruk van lef en vrijheid Nederlandse collega´s

Identiteit
PO | VO | MBO | HBO

Als het over voetbal gaat, kan een treffen van Nederland en Duitsland tot rivaliteit leiden, en de winst moet dan zeker naar ons gaan. Gaat het echter over scholen, dan blijkt er bij een ontmoeting mooie winst voor allebei. 

Zo’n 20 schoolleiders, leden van Evangelisches Schulwerk Baden und Württemberg, bezochten vorige week ons land, om te leren van een aantal Nederlandse christelijke scholen. Het werd een inspirerende schoolreis, waarin de Duitse gasten onder de indruk waren van het enthousiasme, de visie en de daadkracht van de Nederlandse schoolleiders, en de manier waarop de leerling of de student echt centraal gezet wordt in de scholen. 

“Indrukwekkend met hoeveel engagement de schoolleiders en leraren werken en hun visies in daden omzetten”, schreven de gasten. “Door aansprekend leiderschap kunnen visioenen werkelijkheid worden” en “De oplossingen zijn pragmatisch, doeltreffend en verbluffend.”

Vertrouwen in de leerling

De bezochte scholen lieten met zeer terechte trots zien waar ze mee bezig zijn en waar ze naar toe willen, in het basisonderwijs (De Ontdekking in Didam en De Kroevendonk in Roosendaal), in het vo (Greijdanus in Zwolle), het mbo (MBO Utrecht) en op het hbo (CHE, Ede).

Gericht werd er gekeken hoe vertrouwen in leerlingen en studenten werkt, als je hen actief vertrouwen geeft en hen zelf eigenaar laat zijn van hun leerproces. Dit was terug te zien in de vormgeving van schoolgebouwen, in keuzes voor een onderwijsconcept zoals het Daltononderwijs, en te beluisteren in de visies van de verschillende schoolleiders. 

Meer lef en vrijheid

Ook was er aandacht voor het inclusieve onderwijs op Nederlandse scholen. Door alles heen speelde de vraag hoe identiteit een school op heel verschillende wijze kan vormen: Het bleek dat scholen die hun visie en waarden scherp voor ogen hadden, het ook klaarspeelden om echte keuzes te maken voor de leerling, waardoor ze daadwerkelijk het verschil maken. 

Het viel de gasten op dat scholen in Nederland meer zelfstandigheid hebben om de eigen ideeën te ontwikkelen, meer vrijheid om je geld in te zetten. “Misschien bestaat er ook wel meer lef om die vrijheid te pakken. Het gaat ook om moed, de zin om grenzen over te durven, dingen uit te proberen en nieuwe dingen aan te gaan.”

De Duitse schoolleiders gingen met winst weg, en voor de scholen en Verus was het bezoek ook zeer goed; trots op wat we hebben, kunnen en zijn.