U bent hier

Dominicusschool blij met artikelserie in Trouw. ‘Leerkrachten nog meer tevreden dan ik dacht’

Identiteit
PO

Twee redacteuren van dagblad Trouw deden in een artikelenreeks verslag van hun drie dagen durende bezoek aan de Dominicusschool in Rotterdam. Aanleiding waren de acties in het primair onderwijs tegen werkdruk, lerarentekort en het te lage salaris. “Wij wilden benadrukken dat, ook al gaan een aantal zaken niet zoals wij graag zouden willen, we veel van ons vak houden.”

Verus belde met directeur Antoinette Schmidt.

Waarom bent u ingegaan op het verzoek van de Trouwredacteuren Laura van Baars en Petra Vissers om mee te werken aan een reportage over de Dominicusschool? 
“Het verzoek kwam via het bestuursbureau van RVKO. Ik had geen aarzeling om ja te zeggen. Wel had ik vragen in de zin van ‘welke kanten gaat het op’, ‘wat is het beeld dat geschetst gaat worden’, ‘mag ik de stukken zien voor publicatie’. Daar hebben we goede afspraken over kunnen maken, ik ben heel tevreden hoe Trouw dit heeft aangepakt. Ik zou niet met elke krant in zee zijn gegaan.”

Geeft de serie een realistisch beeld van de gang van zaken op de Dominicusschool?
“Jazeker. Het grote gedeelde belang was aandacht voor de acties tegen de werkdruk en het lerarentekort. Maar wij wilden benadrukken dat, ook al gaan een aantal zaken niet zoals wij graag zouden willen, we veel van ons vak houden. We zijn stiekem nog steeds heel dol op ons werk, anders konden we dit niet doen. Die kant van het werk wilden wij ook graag belichten en ik denk dat dat gelukt is.” 

Is deze serie ook goed voor uw positie als school in de wijk, in de stad? 
“Ik ga er geen doekjes om winden dat deze serie voor ons ook een vorm van pr is geweest. Maar ik weet niet of we daardoor meer leerlingen kunnen inschrijven, of dat er met een andere blik naar de school wordt gekeken. Het grotere doel was toch vooral aandacht vragen voor het onderwijs. De toon waarmee de stukken zijn geschreven en de laagdrempeligheid, dat staat heel erg dicht bij de cultuur van de school.”

Wilden de leerkrachten graag meewerken? 
“Zo kort voor de vakantie was het eigenlijk niet zo’n goed moment, de werkdruk is dan sky high. Maar niemand heeft geweigerd, ook al kostte dat soms extra tijd. Twee leerkrachten hebben bijvoorbeeld na schooltijd op Facebook in een livesessie vragen beantwoord.”

Kregen ze van u instructies hoe om te gaan met de redacteuren?
“Bij ons op school kennen we beslist geen klaagcultuur en we hebben afgesproken dat onze mensen dat ook niet tegenover de redacteuren zouden doen. Maar ze konden vrijuit spreken, er is niemand achteraf op de vingers getikt. Over de privacy hadden we met de krant afspraken gemaakt.” 

Journalisten kijken met de blik van een buitenstaander. Hebben zij iets gezien wat voor u nieuw was? 
“Nee, de verhalen kwamen overeen met het beeld dat ik heb van de school. Er waren geen verrassingen of het moet zijn dat de leerkrachten nog meer tevreden zijn dan ik dacht.” 

Hebt u veel reacties gekregen op de publicaties? 
“Ja! Trouw had zelf een mailbox geopend en een aantal reacties zijn doorgestuurd. We kregen steunbetuigingen, bloemen, telefoontjes, een briefje van een buurtbewoner. De artikelen zijn op grote schaal gedeeld op social media, dus veel mensen hebben ze gelezen. We hebben zelf ook elke dag een terugkoppeling gemaakt op onze eigen site. We zijn blij dat we onze medewerking hebben verleend, mensen hebben nu een beter beeld van wat er allemaal bij komt kijken op een school.” 

Lees hier een van de artikelen in Trouw over de Dominicusschool

Toelichting Trouw:
De onderwijsredactie van Trouw laat desgevraagd weten dat er in de pop-up mailbox ongeveer zestig reacties binnenkwamen. Vooral van leerkrachten, oud-leerkrachten en ouders. Ook in de onderwijsmailbox komt nog mail binnen naar aanleiding van de artikelenserie. Het interview met twee leerkrachten op Facebook is geheel of gedeeltelijk bekeken door ongeveer 4700 mensen.