U bent hier

‘De maatschappelijke diensttijd is precies wat jongeren nodig hebben’

Overheid en onderwijs
VO | MBO

Over een jaar start de maatschappelijke dienstplicht. Dat maakte staatssecretaris Paul Blokhuis vandaag bekend. In De Rondvraag vroeg Verus magazine betrokkenen uit het onderwijs reageren op de stelling: ‘De maatschappelijke diensttijd is precies wat jongeren nodig hebben.’

Koen Vos, Opleidingsmanager ROC Friese Poort
'Het gaat om leren van ervaringen’
''We zijn inderdaad vòòr onderwijs dat in samenwerking met de samenleving vorm krijgt. We gebruiken hiervoor alleen graag het concept ‘Community Service Learning’; een vorm tussen een maatschappelijke- en de beroepsgerichte stage in. Naast dienstbaar zijn, gaat het er hierbij ook nadrukkelijk om dat je als student iets leert van de opgedane ervaring. 
Studenten moeten wat ons betreft zelf invloed kunnen uitoefenen op de plek waar ze die ervaring willen opdoen. Dat kan zijn ondersteunen bij G-voetbal, een bijdrage leveren aan een cultureel festival of als vrijwilliger helpen bij de voedselbank. Uiteindelijk gaat het om 'leren via een dienst aan de gemeenschap'. Je maakt kennis met de verhalen van verschillende mensen, je leert waarden oefenen en je reflecteert op het gedrag van jezelf in relatie met anderen.'' 

Theo van Son, mavo 3-leerling d’Oultremondcollege Drunen
‘Ik vond het heel belangrijk om deze ervaring op te doen’
“Ja echt, ik sta er honderd procent achter. Wij hebben bij ons op school een project dat hier op lijkt. Ik heb met andere leerlingen een project gedaan bij woonzorgcentrum De Zandley hier in Drunen. Daar was een leuke middag voor de oudere bewoners. Wij hebben daar geholpen, zoals drinken inschenken voor de mensen. Er zaten daar vooral demente mensen. Ik vond het heel belangrijk om deze ervaring op te doen. Mijn oma is onlangs overleden en nu had ik toch weer contact met oudere mensen. Als je ze dan op zo’n middag de mensen een lach op hun gezicht kunt bezorgen, ben je allemaal één. Dat is toch wel speciaal.’’


Gabriëlle van de Beek, moeder van twee tieners
‘Zo leer je waarderen wat je hebt’
“Een echte dienstplicht van een halfjaar, dat vind ik wel heel lang. Maar het zou goed zijn als de maatschappelijke stage uitgebreid wordt. Het verbreedt de horizon van tieners. Ik zie bij jongeren veel sleur en gewenning. Ze denken weinig aan de maatschappij als geheel. Dat hoort bij de leeftijd, maar ook bij deze tijd. Ik vind het dus heel goed dat ze, als ze jong zijn, een kijkje in de maatschappij krijgen.
Overigens zou het goed zijn als de maatschappelijke betrokkenheid zich niet beperkt tot Nederland. Ik leid reizen naar Afrika voor jongeren en mijn ervaring is dat je pas ver van huis echt geconfronteerd wordt met de werkelijkheid. Jongeren zijn dan niet in hun vertrouwde omgeving, stellen sneller vragen over onrecht in de wereld. 
Een confrontatie met de werkelijkheid kan jongeren leren waarderen wat zij hebben. En hen vervolgens bewustmaken van het feit dat zij deel zijn van deze maatschappij en hun steentje mogen bijdragen.”

Jan Hoogland, lector Vormend Onderwijs, Viaa Hogeschool
'Vrijwilligheid is wezenlijk'
''Ik vind het een uitdagend idee om jonge mensen niet alleen maar bezig te laten zijn met hun eigen carrière en loopbaan, maar ook met hun omgeving. Het gaat hier om een kennismaking die onbewust wel eens meer voor je toekomstige carrière kan betekenen dan je kunt voorzien.
Die maatschappelijke diensttijd mag best wel status hebben, en aanzien. Dan daagt het jongeren ook uit om er mee aan de slag te gaan. Wezenlijk is dat het gaat om vrijwilligheid, je kiest er zelf voor. Maar je kiest niet voor de ervaringen die je opdoet: die overkomen je in allerlei opzichten. Juist dat is wat zo'n diensttijd zo waardevol maakt: je openstellen voor nieuwe, soms confronterende ervaringen.''

 

Rona de Hommel, voorzitter stichting AktieFix, die jongeren inzet bij hulp aan kinderen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking.
'Alleen als ze gemotiveerd zijn'
''Ik denk zeker dat het wat toevoegt aan de fase waarin die jongeren nu verkeren. Of anders in ieder geval later in hun leven. Al heb ik er wel moeite mee als zo'n stage een verplichting wordt. Zeker bij een stichting als de onze kun je alleen wat met jongeren die gemotiveerd zijn. Gelukkig hebben wij die jongeren die ons willen helpen, dat komt mede door de positieve sfeer die er heerst. Juist vorige maand is er bij ons een nieuwe stagiaire begonnen, die vindt het zo leuk dat ze haar zus al heeft meegenomen en ook mede-studenten enthousiast wil maken. Dat is precies wat wij nodig hebben.''