U bent hier

Leidinggeven aan de school als gemeenschap

Leergang
2 nov 2017

Omgaan met identiteit en diversiteit

Hoe ontwikkel ik als schoolleider een visie op de positie van de school als gemeenschap en de brede identiteit van de school? En hoe zorg ik ervoor dat teamleden, ouders en andere partners hierbij betrokken worden? Wat is eigenlijk onze gezamenlijke visie op goed onderwijs?

Het zijn centrale kwesties die aan bod komen in deze 5-daagse leergang die Verus samen met Penta Nova aanbiedt. U gaat aan de slag met transformatief leiderschap en leert hoe u als leidinggevende de intrinsieke motivatie van uw team versterkt. 

De leergang is opgebouwd uit een intakegesprek en vijf cursusdagen. Elke cursusdag bestaat uit een ochtendgedeelte met een gastdocent van een hogeschool of universiteit en een middaggedeelte met kerndocent Jacomijn van der Kooij waarin de leerstof van de ochtend wordt geconcretiseerd en toegepast.

Gedurende de leergang werkt u aan literatuuropdrachten en praktijkopdrachten. U sluit de leergang af met een visiestuk voor uw eigen onderwijsinstelling. 

Inhoud van de leergang
De volgende thema’s worden behandeld:

  • Levensbeschouwelijke identiteit in diversiteit en de brede schoolidentiteit
    docent: dr. Gerdien Bertram-Troost, Vrije Universiteit Amsterdam
  • Visies op goed onderwijs gericht op persoonsvorming, socialisering en kennisontwikkeling
    docent: prof. Jan Hoogland, Viaa Hogeschool Zwolle
  • Identiteit en waarden in de school als gemeenschap
    docent: dr. Bas van den Berg, Marnix Academie Utrecht
  • Transformatief leiderschap in de school als gemeenschap
    docent: prof. dr. Bram de Muynck, Driestar Educatief Gouda en Theologische Universiteit Apeldoorn
  • Het verhaal van de school, de narratieve benadering als strategie van leidinggeven aan schoolontwikkeling
    docent: dr. Theo van der Zee, Verus Woerden

Meer informatie over het programma en de docenten

Sector
PO, VO

Voor wie
Leidinggevenden uit het primair en voortgezet onderwijs die zich verder willen professionaliseren op de brede schoolidentiteit en al een opleiding hebben gevolgd op het gebied van onderwijsmanagement. Bijvoorbeeld de opleiding Schoolleider Vakbekwaam of een vergelijkbare opleiding bij een erkende aanbieder.

Wanneer

  • 2 november 2017
  • 7 december 2017
  • 18 januari 2018
  • 15 februari 2018
  • 15 maart 2018

Tijd
9.30-16.00 uur

Waar
De cursusdagen vinden afwisselend plaats op de Marnix Academie in Utrecht (Vogelsanglaan 1) en bij Verus in Woerden (Houttuinlaan 5b). 

Prijs
€ 1620,-  inclusief lunch, koffie/thee en inschrijfgeld. Voor de aanschaf van boeken moet u rekening houden met een bedrag van € 200,-.

Studiebelasting
De voorbereiding bestaat uit literatuuropdrachten en praktijkopdrachten. De praktijkopdrachten van de opleiding zijn gericht op analyse en inventarisatie van de eigen organisatie en op toepassing in de eigen organisatie in samenwerking met het docententeam.

De studiebelasting is 140 sbu (5 ECTS). Deze leergang is als formeel aanbod opgenomen bij het thema 'Persoonlijk leiderschap' in het Schoolleidersregister PO en geschikt voor uw herregistratie als schoolleider.   

Afronding
U sluit de opleiding af met het schrijven van een visiestuk waarin u de opgedane kennis toepast op uw eigen onderwijsorganisatie en een plan schrijft voor de komende vijf jaar. Hierbij past u de theoretische, persoonlijke en organisatorische leerlijnen van de leergang toe. U schrijft uw visie op de school als gemeenschap, de concrete aanpak en het verandertraject dat nodig is. Het is de bedoeling dat dit document tot stand komt in samenwerking met uw eigen team.

Certificaat
U ontvangt na positieve afronding een certificaat dat zowel door Penta Nova als door Verus is uitgegeven. De leergang wordt aangeboden bij het Schoolleidersregister PO ter registratie. 

Meer informatie
Wilt u meer informatie over deze leergang? Neem dan contact op met Jacomijn van der Kooij.