Publicatiedatum: 31 maart 2020

Waarmee kom je door die gesloten deuren heen? Dat zult u zich als bestuurder, schoolleider of leraar ook afvragen: wat kan ik leerlingen, ouders en collega’s achter hun gesloten deuren meegeven? Kan ik nog meer voor hen betekenen dan het aanbieden van digitaal lesmateriaal?

In het verhaal dat Johannes vertelt (Johannes 20: 19-20), is het de opgestane Jezus zelf die door de gesloten deuren heen komt. Nu zijn wij Jezus niet, maar we kunnen ons wel laten inspireren door drie dingen die hij doet:

  • Hij gaat in het midden staan. Waar bij zijn leerlingen angst, wanhoop en verlies van vertrouwen in het midden stonden, gaat híj in het midden staan. Wat kunnen wij eraan bijdragen dat in de (soms zo problematische) gezinnen van onze leerlingen en bij onze collega’s niet de angst en onzekerheid in het midden staan? Het gaat er niet om dat die er niet mogen zijn, maar dat niet alles om hen draait.
  • Hij zegt: Vrede voor jullie. Onderschat niet wat woorden kunnen doen als tegenwicht tegen de angst. Niet de goedkope boodschap dat het allemaal wel goed zal komen, maar de oprechte wens dat angst, ziekte en dood niet het laatste woord zullen hebben. Dat het ondanks alles mogelijk is om vrede te hebben met jezelf, de ander, God.
  • Hij toont zijn handen en zijn zijde. Met andere woorden: hij presenteert zich niet als de grote held die de dood heeft overwonnen, maar hij laat zijn wonden zien, zijn kwetsbaarheid. Als je bij leerlingen, ouders en collega’s goede woorden in het midden wil leggen, laat daarin dan je eigen kwetsbaarheid, niet-weten en moeite met angst en onzekerheid doorklinken.

Wie weet kom je zo soms even door gesloten deuren heen.

Gerelateerde berichten