U bent hier

‘Zorg voor consequent beleid voor onderwijs aan hoogbegaafden’

100% erkenning en bekostiging voor onderwijs aan hoogbegaafde kinderen. Dat wil de gisteren opgerichte Vereniging voor voltijds onderwijs voor hoogbegaafde kinderen. “Het onbegrip is megagroot.”

Het initiatief voor de vereniging is genomen door COG Drenthe, Stichting Codenz en KSU Utrecht. Gisteren sloten zich nog twee schoolbesturen uit Breda en Haarlemmermeer aan. Wij belden met Ger de Vos, bestuurslid van COG Drenthe.

Wat wil de vereniging bereiken?

“Wij gaan op bestuursniveau alle zaken die spelen rond hoogbegaafdheid, proberen bij elkaar te brengen. Ik gebruik graag de metafoor van de rotonde: ministerie, universiteiten, hogescholen, SLO, inspectie en veel scholen zijn op zoek naar informatie. Die brengen wij bij elkaar.”

“Als er in Venlo iets goeds bedacht is, moeten ze het in Assen ook weten. Er wordt heel veel gedaan, maar men weet echt niet wat er bij de buren gebeurt.” 

Samen op naar 100% erkenning en bekostiging! twitterde uw collega. Er is een groeiende aandacht voor de ‘toppers’ in het onderwijs. Is de erkenning toch nog onvoldoende?

“Ja. Hoogintelligent en hoogbegaafd wordt vaak door elkaar gehaald. Hoogintelligente kinderen kunnen met extra aandacht best in het reguliere onderwijs uit de voeten. Hoogbegaafde leerlingen denken anders, die hebben een andere didactiek nodig. Hen kan de gemiddelde basisschool op dit moment nog niet bedienen. Je ziet vaak dat deze kinderen gaan onderpresteren, dat ze zich onbegrepen voelen en zelfs depressief worden.”

“Aan de onderkant doet het Nederlandse onderwijs het verpletterend goed. Maar aan de bovenkant laten we van alles liggen. De samenwerkingsverbanden moeten wat mij betreft door de inspectie ook hierop gecontroleerd worden. Er is duidelijke regelgeving nodig, de verplichtingen dat ook deze groep bediend wordt. Er is geen consequent beleid.”

COG heeft een speciale afdeling met nu zo’n honderd hoogbegaafde kinderen. Van hun ouders hoort De Vos terug dat ze eindelijk echt moeten werken op school. En dat ze zich begrepen voelen door andere kinderen. 

Wanneer is een kind eigenlijk hoogbegaafd?

“Als het een IQ boven de 135 heeft. Maar vaak is er meer aan de hand: dyslexie, discalculie, autisme, onderpresteren, depressiviteit komt ook voor. Ouders krijgen te horen: “Nou, met een hoogbegaafd kind, hoef je je geen zorgen te maken.” Maar ze maken zich enorm zorgen. Het onbegrip is megagroot.”

En de bekostiging, hoe zit het daarmee?

“Er zijn ouders die elke dag 45 km heen en terug rijden naar onze school. Die komen uit andere samenwerkingsverbanden, waarmee we dus eigenlijk allemaal apart afspraken moeten maken. Dat lukt niet. We krijgen de basisbekostiging voor deze kinderen, maar we komen nu jaarlijks 120.000 euro tekort. Daarvan brengen de ouders de helft op, COG de andere helft. Dat moet anders.”

PO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs