U bent hier

Zo krijg je ouders en team in gesprek over wat ze kinderen gunnen

Het begint met een verhaal. Over de onmacht van een vader. Over vertrouwen (of juist niet) dat het goed komt met een ‘problematisch’ kind. Over de vraag wat je voor zo’n kind kunt betekenen. Over de vraag hoe je zo’n kind echt kunt zien. Het verhaal levert stof tot gesprek op: wat herkennen wij hiervan in ons eigen leven en wat betekent dat voor wat wij onze kinderen gunnen voor hún leven?

Zo ging het op een winterse avond op CBS Het Talent in Heerde. Na een korte vertelvoorstelling door Guido de Bruin, verhalenverteller en adviseur identiteit bij Verus, gingen zo’n vijftig ouders en leerkrachten onder leiding van zijn collega Monica Neomagus intensief en kwetsbaar met elkaar in gesprek.

Hoofd en hart 

De school zocht naar een alternatief voor de traditionele ouderavond over identiteit, waar vooral de meest betrokken ouders op afkomen en waarop het gesprek zich vaak richt op de praktische vormgeving van de christelijke identiteit. Deze vorm, aan de hand van een theatrale opening die niet alleen het hoofd maar ook het hart beroert, blijkt ouders en leerkrachten met diverse achtergronden met elkaar in gesprek te kunnen brengen over de grotere vraag naar het ‘waartoe’ van onderwijs en opvoeding.

Waardevolle input

In dit geval betrof de vertelvoorstelling een Bijbelverhaal, op zo’n manier verteld dat iedereen – gelovig of niet, of een beetje – ervaart dat het hem of haar iets te zeggen heeft. Guido heeft voor deze ouderavonden ook andere wijsheidsverhalen op zijn repertoire die hetzelfde bewerkstelligen. Dat komt ook door de gespreksvorm met open en uitnodigende gespreksvragen. Het gesprek in groepjes wordt op zichzelf als waardevol ervaren, maar het levert de school ook nog waardevolle input op voor de invulling van haar identiteit.

Enthousiast naar huis

Directeur Harm Kroeze van Het Talent zegt na afloop: “De reacties waren positief. Door de voorstelling en de thema’s die daarin naar voren kwamen, ontstonden open gesprekken die intensief en persoonlijk waren. Een leerkracht gaf aan dat ze helemaal geen zin in de avond had, maar enorm enthousiast naar huis ging. Wat mij vooral opviel was de veiligheid die blijkbaar aanwezig was. De avond levert ter zake doende input voor mij op die ik nog ga verwerken.”

Een moeder merkt op: “Ik vind het heel belangrijk dat school en ouders samen in gesprek gaan over deze onderwerpen. Het verhaal heeft best veel impact maar de gespreksvragen zijn licht gehouden; daardoor voel je je uitgenodigd om iets te vertellen.”

Eén van de aanwezige vaders zegt: “Het verhaal treft doel. Het daagt uit om vanuit verschillende rollen na te denken en met elkaar te spreken over de vraag hoe je met liefde en vertrouwen met kinderen kunt omgaan. De gespreksvragen nodigen uit om je kwetsbaar op te stellen en op een positieve manier in gesprek te zijn.”

Wilt u ook zo’n vertelvoorstelling met gesprek op uw school, aan de hand van een verhaal dat bij uw ouderpopulatie past? Neem dan contact op met Guido de Bruin, verhalenverteller en adviseur identiteit, gdebruin@verus.nl, 06 15 90 44 26 of Monica Neomagus, adviseur ouderbetrokkenheid, mneomagus@verus.nl, 06 51 84 32 48.

Beeld Ruben Schippers

PO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs