U bent hier

Welmoed Vlieger: ‘De leerling zien gaat makkelijker als daar ruimte voor is’

Met haarzelf ging het niet op school. Welmoed Vlieger botste met het systeem. Ze stopte in 4 havo. Nu is ze filosoof, columnist en spreker en opent ze VERUS 2019. Thema: Ik zie ik zie wie jij niet ziet. “Het is heel wezenlijk dat docenten niet een klas zien, maar de afzonderlijke individuen.”

“Het ging niet”, blikt Vlieger terug op haar eigen middelbare schooltijd. “Dat lag natuurlijk ook aan mijzelf. Ik botste met het systeem, met het klassikale, de stof sprak me niet aan, ik vond het niet inspirerend.” Op de avondschool haalde ze later toch haar diploma.

Ruimte

En daarna: de studie. “Daar heb ik juist heel positieve ervaringen opgedaan. Met docenten die tijd voor me vrijmaakten. Dat is heel wezenlijk: de leerling zien. Het is een talent. En je kunt het misschien niet aanleren, maar het gaat wel makkelijker als er ruimte voor is.” Vlieger maakt zich in die zin wel zorgen over de toegenomen bureaucratie in het onderwijs, de motivatie van docenten die, als je de media mag geloven, afneemt.

Bronnen aanreiken

Docenten, zegt Vlieger, hebben toegang tot een hele variëteit aan bronnen die zij hun leerlingen kunnen aanreiken. “Juist nu we zo gericht zijn op de buitenwereld, op likes krijgen, gezien worden, nu onze waarde daar ligt, is het zo belangrijk dat leerlingen weten wat hen persoonlijk inspireert, waar zij van  binnenuit door geraakt worden.  Hier kunnen docenten een belangrijke rol  vervullen.”

Literatuur, kunst… wijsheidsbronnen helpen de mens en de wereld op een betekenisvolle manier te schetsen. “Je leert daardoor dat je als individu niet verloren en alleen staat maar deel uitmaakt van iets groters, een traditie, een breder verband”

Natúúrlijk moeten alle gewone vakken gegeven worden, dat staat buiten kijf. Maar dat extra’s, daar is het onderwijs volgens Vlieger evengoed voor.

Ontmoeting

Bij het thema van VERUS 2019 ‘Ik zie ik zie wie jij niet ziet’, dacht de filosofe meteen Martin Buber en zijn uitspraak “Van zichzelf uitgaan, maar niet naar zichzelf toe streven”. “In Bubers filosofie staat de ontmoeting centraal. De ontmoeting met tradities, de ontmoeting van mens tot mens en de ontmoeting met God.”

Bij het zien van de ander gaat het er niet alleen om dat jij aandacht voor de ander hebt, maar ook dat je jezelf niet kwijtraakt. “Als je niet bij jezelf durft te blijven, vindt de ontmoeting niet echt plaats. Jezelf zijn in de zin van eerlijk durven zijn in wie je bent. Met je kwetsbaarheden. Daarin zit ook een schoonheid.”

Wat die gedachte betekent voor het onderwijs, hoor je op 29 mei bij VERUS 2019. Welkom!

www.welmoedvlieger.nl

 

PO | VO | MBO | HBO | WO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs