U bent hier

Wat is het verhaal van mijn school? Vertel- en theatervoorstellingen met persoonlijke én gemeenschappelijke identiteitsvragen

Theatervoorstellingen waarin bestuurders, schoolleiders, leerkrachten, ouders en leerlingen actief worden betrokken bij identiteitsvragen over hun school. Dat is wat Verus-adviseurs Erik Renkema en Guido de Bruin doen. In beeldende verhalen nemen zij scholen mee op reis om achter het verhaal van hun school te komen.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om theatervoorstellingen te maken?

‘’We houden allebei heel erg van verhalen. Het draait in beginsel allemaal om een goed verhaal. Het gaat in deze gevallen om verhalen waarin menselijke ervaringen aan het licht komen en waarin uitdagingen als het gaat om identiteit en levensbeschouwing worden behandeld. Guido richt zich op het creatief vertellen van Bijbelse en historische verhalen. In mijn geval zijn dat theatervoorstellingen over onderwijs en identiteit’’, zegt Renkema.

Hoe verbind je die verhalen aan de scholen?

‘’Door alles samen te laten vallen met identificatie en herkenning. Guido vertelt bijvoorbeeld verhalen van Bijbelse personages en maakt hiermee een bruggetje naar het verhaal van de school, de leerkracht of de ouder. Wat zeggen deze verhalen over wat jij als inspiratie voor goed onderwijs ziet? En waarom ben je onderwijsprofessional geworden? En wat zit er in het Bijbelse verhaal dat jij ook gebruikt in de onderwijspraktijk en/of je privéleven?

In mijn verhalen draait het om de vraag: waar ben je als onderwijsprofessional nu eigenlijk trots op in je school? En hoe ben je trots op wat je doet met de leerlingen? En wanneer denk je: dit is waarom ik het doe? Het zijn allemaal identiteitsgeladen thema’s waar de persoonlijke levensbeschouwing ook naar voren komt. Met het uiteindelijke doel om het verhaal van de school naar boven te brengen.’’

Wat voor identiteitsthema’s worden aangekaart in de voorstellingen?

‘’Bijvoorbeeld de samenwerkingsschool, met de rol van vroegere scholen en de mogelijke vernieuwing van het levensbeschouwelijk onderwijs. Maar er is ook een verhaal over de kracht van diversiteit in je klas en de rol van verhalen en levensbeschouwelijke ontmoetingen. De voorstellingen variëren van een kwartier tot ongeveer vijftig minuten en kunnen worden ingezet op studiedagen of inspiratiedagen.’’

Hoe moet je zo’n voorstelling voor je zien?

‘’Als het gaat om mijn theatervoorstellingen is er volop afwisseling in beeld, muziek en decorstukken. Hiermee worden allerlei zintuigen geprikkeld en maakt dit het anders dan een gewone lezing. Er is altijd wat te zien en te horen. De voorstellingen worden allemaal heel persoonlijk aangevlogen waardoor elke bestuurder, schoolleider, leerkracht of ouder zich persoonlijk aangesproken voelt. Je wordt als aanwezige met hart en ziel erbij betrokken. Wat vind je zelf belangrijk en waar sta je als schoolgemeenschap voor? Dat komt dan mooi samen.’’

En wat gebeurt er daarna met de vragen die je stelt?

‘’Het is natuurlijk de bedoeling dat dit het publiek oproept om met elkaar in gesprek te gaan en dat ze tot nadenken wordt gezet. Dus niet achterover leunen en met je armen over elkaar zitten luisteren, maar de vragen die wij oproepen met elkaar delen. We kunnen ook op dat moment of in een later traject met scholen aan de slag om deze vragen te beantwoorden en het verhaal van de school naar boven te laten komen.’’

Lijkt dit je iets voor jouw school? Neem dan een kijkje bij ons theateraanbod en laat je inspireren door onze verhalenvertellers.

PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs