U bent hier

Waarom NPO Radio1 een week lang om onderwijs draait

Deze hele week staat NPO Radio1 in het teken van onderwijs. We belden met zendercoördinator Wim Eikelboom. “Er wordt veel geklaagd. Maar als je mensen individueel spreekt hoor je heel bevlogen verhalen.”

Waarom onderwijs?
“Als het op Radio1 over onderwijs gaat roept dat altijd veel weerklank op. Kortgeleden werd een column van Pieter Derks over het mbo ruim 7 miljoen keer gedeeld. Onderwijs houdt veel mensen in ons luisterpubliek bezig. 
Aan de start van het schoolseizoen wilden we het op een constructieve manier hebben over onderwijs. Natuurlijk komt ook het geklaag over werkdruk en salarissen aan de orde, maar deze week benutten we vooral om te kijken hoe je in een constructieve modus het onderwijs beter kunt maken.”

Lukt dat, het geklaag omzeilen?
“Het onderwijs moet uitkijken dat het niet de kant van de boeren opgaat: als de boer niet klaagt, dan leeft ’ie niet. Maar als je werkers op school individueel spreekt hoor je juist heel bevlogen, enthousiaste verhalen. Ze houden van hun vak, van de kinderen.”

Kun je een rode draad ontwarren tussen al die sectoren en verschillende betrokkenen?
“Ik zie wel een rode draad terug in de inmiddels 250 reacties die we binnenkregen op onze oproep voor ideeën voor het onderwijs. Namelijk: Onderwijs is teveel om het systeem gaan draaien terwijl onderwijs gaat om de mens die daarin zit.
We krijgen echt creatieve, verrassende ideeën binnen. Die leggen we voor aan tien betrokkenen bij het onderwijsveld, van mbo-docent Kees van Amstel tot oud-kamervoorzitter Gerdi Verbeet. De tien beste ideeën willen we graag vrijdag bij de minister of staatssecretaris aanbieden. Ze zijn natuurlijk demissionair, maar wie weet dat ze inspiratie bieden.”

Stonden alle scholen waar jullie langs wilden komen te juichen om mee te doen?
“Ja. We zochten natuurlijk ook scholen die het net even anders doen. En wij zijn niet op zoek naar gedonderjaag en geklaag; we zitten er constructief in.”

Nog een verrassend idee gehoord?
“Oh ja. Vooral als mensen verschillende ontwikkelingen aan elkaar plakken. Zo zei iemand: de pensioenleeftijd stijgt, maar in zware beroepen houden mensen het niet vol tot hun 67e. Intussen is er een lerarentekort. Moeten we timmerlui niet vanaf hun 60e laten lesgeven op het mbo? Dan kunnen praktijkmensen lichter werk doen en hun kennis overdragen. Dat soort dingen, daar word ik heel blij van. Ik weet niet of het uitvoerbaar is, maar het idee vind ik geniaal.”

PO | VO | MBO | HBO | WO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs