U bent hier

Voorlichter: ‘Homogeweld uit agressieve onwetendheid’

“Homo-zijn mag niet van de Bijbel en van God.” Juist op dat soort opmerkingen van leerlingen zijn de voorlichters van Homo in de klas voorbereid. De stichting maakt homoseksualiteit bespreekbaar op protestants-christelijk scholen. Noodzakelijk, zegt voorzitter Hans Koster, want “zo’n incident als dit weekend gebeurt vanuit agressieve onwetendheid”.  

Het homostel dat dit weekend in Arnhem werd mishandeld kwam groot in het nieuws. Verdachte is een 16-jarige jongen. We spreken Koster naar aanleiding van deze mishandeling. Die wil de situatie zeker niet bagatelliseren, “maar wat het nieuws haalt, zijn wel incidenten”. Hij draait het zelfs om: “Ik denk dat, doordat de acceptatie van homoseksualiteit vordert, er meer meldingen komen. Eigenlijk is het heel positief dat wordt gezegd: ‘Dit wordt niet geaccepteerd.’”

Voorlichters met affiniteit met de schoolidentiteit

Homo in de klas richt zich op protestants-christelijke scholen en de voorlichters hebben affiniteit met de identiteit van de scholen. Zo’n speciale organisatie is nodig, zegt Koster. “Zeker op orthodoxe scholen komen vaak geen COC voorlichters. Dat is jammer, want dan wordt er soms helemaal geen voorlichting gegeven.”

Hoe reageerde de dominee?

“Op scholen waarop homoseksualiteit in de achterban een gevoelig onderwerp is, voelen wij goed aan hoe we het gesprek moeten voeren. Zo krijgen wij eigenlijk altijd wel vragen van leerlingen en docenten over onze coming out in de kerk: hoe reageerden de christelijke familie of de dominee? Als je niet naar de kerk gaat, heb je geen idee wat dat betekent.” Ook zijn de getrainde voorlichters van Homo in de klas voorbereid op vragen over de acceptatie van homoseksualiteit in relatie tot de Bijbel. 

Nieuws zoals afgelopen weekend ontmoedigt Koster niet. “Het bevestigt wel dat voorlichting noodzakelijk is. De verdachten zijn jongeren. Ze handelen vanuit agressieve onwetendheid.”

Juist ontmoeting is belangrijk

Natuurlijk kunnen scholen zelf voorlichting over homoseksualiteit geven. Maar juist de ontmoeting is zo belangrijk, zegt Koster. “Dat leerlingen zien dat een homo of lesbienne een normaal iemand is.” En de voorlichters durven de leerlingen zelf aan het denken te zetten. Over dat tolerantie meer is dan ‘als ik er maar geen last van heb’. “We vragen hoe je reageert als homo’s hand in hand lopen. Of als je een vrouwelijk stel ziet kussen op straat.” 

Uit onderzoek van Pentanova blijkt ook dat de voorlichting van Homo in de klas bijdraagt aan de acceptatie van homoseksualiteit. Bijna een kwart van de leerlingen voor wie het langer dan een jaar geleden is dat ze de lessen hebben gehad, geeft aan dat de lessen hun houding naar homo’s ten positieve heeft veranderd. Ook geeft bijna 40% aan dat ze in de gastles voor de eerste keer het persoonlijke verhaal van een homo hoorden. Bovendien handelt hij uit eigen ervaring, zegt Koster. “Het had mijzelf als 14-jarige heel erg geholpen als er iemand voor de klas over homoseksualiteit had verteld.”

Bent u op zoek naar voorlichters? Homo in de Klas komt graag bij op uw school langs! Meer weten? Kijk op www.homoindeklas.nl of mail naar info@homoindeklas.nl voor meer informatie.

VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs