U bent hier

Vlaams pleidooi: toets op leervoorsprong

Terwijl in Nederland de discussie gaat over het toetsen van jonge kinderen om eventuele leerachterstand vast te stellen, is er in Vlaanderen een pleidooi om kinderen te screenen op een leervoorsprong. Bij onze zuiderburen zou een op de zeven kinderen aan het begin van de lagere school eigenlijk een klas hoger moeten zitten.

Terwijl in Nederland de discussie gaat over het toetsen van jonge kinderen om eventuele leerachterstand vast te stellen, is er in Vlaanderen een pleidooi om kinderen te screenen op een leervoorsprong. Bij onze zuiderburen zou een op de zeven kinderen aan het begin van de lagere school eigenlijk een klas hoger moeten zitten.

Dat stelt het onderzoeksinstituut Itinera in Brussel. Volgens deze onafhankelijke denktank is drie procent van de scholieren in Vlaanderen hoogbegaafd, maar niet minder dan vijftien procent (ongeveer 50.000) heeft volgens de onderzoekers een leervoorsprong van minstens een studiejaar.

Die kinderen zouden eigenlijk een klas hoger moeten zitten en zich sneller moeten kunnen ontwikkelen, maar die mogelijkheid krijgen ze in het bestaande klassikale systeem niet. Dus vervelen ze zich in de klas, haken af of krijgen allerlei problemen. Op die manier gaat veel talent verloren, talent dat onze maatschappij hard nodig heeft, zegt Itinera. Het instituut pleit voor een algemene, fijne screening bij jonge kinderen. Die kunnen dan bijvoorbeeld extra leerstof krijgen in speciale klasjes.

Itinera heeft een rapport opgesteld waarin de onderzoekers een alternatief ontwikkelen dat fundamenteel berust op een systematische en vroege detectie van slimme kinderen. Volgens het Brusselse instituut verdient deze investering zich bijna onmiddellijk terug 'zodat dralen in deze materie zelfs in tijden van budgettaire malaise onverantwoord lijkt.'

PO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs