U bent hier

Visie als competentie: 'We zijn theoretisch gevoed en met elkaar in gesprek geraakt'

Om haar rol in de vormgeving van de identiteit van haar school beter gestalte te kunnen geven, schreef Mirjam van Veelen zich vorig jaar in voor de leergang Visie als competentie. Ze heeft er veel inspiratie opgedaan. "Nu komt de verbinding met de dagelijkse praktijk aan bod." Deze leergang voor schoolleiders en bestuurders start komend najaar voor zowel voor het primair onderwijs als voor het voortgezet onderwijs, mbo & hbo.

Diepgaande leergang
Een diepgaande leergang die het denken en de inspiratie van de hedendaagse schoolleider in het christelijk geïnspireerd voortgezet onderwijs voedt. Dat stond studieleiders Cil Wigmans (onderwijskundige en schoolbestuurder) en Erik Borgman (rk-theoloog) voor ogen bij de ontwikkeling van de leergang 'Visie als competentie'. Halverwege is al duidelijk dat ze daarin zijn geslaagd.

In vier 24¬uurs¬sessies hebben de tien deelnemers een stevig fundament gelegd in de vorm van inleidingen van vooraanstaande externe deskundigen en onderlinge gesprekken over de betekenis van de christelijke traditie voor samenleving en onderwijs. 

Verbinding
"We zijn theoretisch gevoed en met elkaar in gesprek geraakt", zegt Mirjam van Veelen, teamleider aan de oecumenische school Het Baken in Almere.

"Nu komt de verbinding met de dagelijkse praktijk aan bod." Ze heeft zich voor de leergang ingeschreven om haar rol in de vormgeving van de identiteit van haar school beter gestalte te kunnen geven. Dat is bepaald geen sinecure in een context waarin veel leerlingen en docenten geen vanzelfsprekende band met de christelijke traditie hebben.

Opnieuw woorden geven
Ze is zich er onder meer van bewust geworden dat de christelijke identiteit op gespannen voet kan staan met de heersende cultuur. "Wij kunnen vanuit onze identiteit wel roepen 'iedereen mag er zijn', maar tv-programma’s als The Voice of Holland zeggen eigenlijk dat je iets bijzonders moet doen om er te mogen zijn. Als de hele wereld iets anders schreeuwt, moet je dan niet veel meer doen om je boodschap te laten landen?" Het is haar stellige verwachting dat ze aan het einde van de leergang goed is toegerust om met haar team "een traject in te gaan om opnieuw woorden te geven aan onze identiteit".

Informatie
Visie als competentie start dit najaar voor zowel voor het primair onderwijs als voor het voortgezet onderwijs, mbo & hbo.

WO | HBO | MBO | PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs