U bent hier

Vijf jaar leerhuisonderwijs in Wijk bij Duurstede. ´Minder anonimiteit, beter samenwerken´

Zijn werk is sinds vijf jaar leuker dan ooit, vertelt economiedocent Philip Korff de Gidts. In 2012 verruilde hij na dertig jaar zijn ‘eigen’ lokaal voor een ruimte binnen een leerhuis. We kregen een rondleiding.

Binnen de nieuwbouw van het Revius Lyceum in Wijk bij Duurstede zijn acht kleine schooltjes gecreëerd, de leerhuizen. Die leerhuizen zijn onderverdeeld in niveau (vmbo basis/kader, vmbo tl, havo, vwo en tweetalig onderwijs [tto]) en leerjaar. 

Leerlingen volgen de meeste lessen binnen hun eigen leerhuis in instructieruimtes en gemeenschappelijke ruimtes voor respectievelijk klassikale instructie en individueel of samen werken aan opdrachten. Alleen voor de praktijkvakken verlaten ze het leerhuis. 

Elk leerhuis heeft een eigen docententeam en een lesassistent. Tijdens pauzes stromen de leerlingen vanuit hun leerhuizen samen in de centrale aula.

Laat de docenten lopen

Elke dag zo’n 30 tot 35 minuten aan onderwijstijd verliezen aan ‘looptijd’ door lokaalwisselingen; daar wilden ze in Wijk bij Duurstede vanaf. Is het niet logischer om de docenten te laten lopen? Zo ontstond “het Wijkse onderwijsconcept”, zegt economiedocent Philip Korff de Gidts, niet zonder trots. 

Gewoon een muur weghalen is geen oplossing

Maar het opstarten van zo’n nieuw concept gaat niet zonder horten en stoten. “Het was bij tijd en wijlen een rommeltje”, vertelt Korff de Gidts. Het Revius zat nog in een oud gebouw toen het experimenteren met leerhuizen begon. En wat bleek: “Gewoon een muur weghalen is niet de oplossing als je meer in projectgroepen wilt werken.” 

Nu had de school het ‘geluk’ dat het oude gebouw een onverantwoord slecht ventilatiesysteem had en het aantal leerlingen fors steeg en het gebouw dus te krap werd. De gemeente Wijk bij Duurstede ging akkoord met een nieuw schoolgebouw. 

Veel contact

Dat gebouw werd vijf jaar geleden opgeleverd. Iedereen mocht meepraten over de inrichting van de acht leerhuizen: of de teamkamer voor het docententeam wel of geen ramen naar de instructieruimte moest hebben, glazen wanden in de kleinere werkruimtes of juist niet, welke kleur er op de muur kwam… Het leidde tot acht verschillende leerhuizen met één overeenkomst: er is veel contact tussen leerlingen en docenten.

“Vroeger zat je in je eigen hok”, beschrijft de door de wol geverfde economiedocent. “En ik zal je eerlijk zeggen: soms maakte ik gewoon een uurtje lol met ze: muziekje draaien, grappen maken… Dat kan dus niet meer. De deur kan niet dicht, je moet rekening houden met elkaar.”

Het leerhuismodel stond overigens niet iedereen aan. Sommige docenten vertrokken. Korff de Gidts roemt juist de ‘relaxedheid’ van het lesgeven in leerhuizen. “Omdat er minder anonimiteit is, wordt er beter samengewerkt. Het is gewoon normaal hier dat je aan het werk bent.”

De time-out kamer

Maar dit model kan toch niet geschikt zijn voor élke leerling? Hoe zit het met degenen die passend onderwijs krijgen? Die níet optimaal functioneren in een situatie waarin ze veel zelfstandig moeten werken of veel mensen om zich heen hebben? “Daarvoor heeft één leerhuis een time-out kamer. En élk leerhuis heeft een lesassistent”. Korff de Gidts kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk die laatste is. “Ze kennen de leerlingen in hun eigen leerhuis en hebben even de tijd om bij te praten met degene die dat nodig heeft.”

Dat is wel even anders dan vroeger, wanneer je een leerling met een gele of rode kaart het lokaal uitstuurde en niet in de gelegenheid was om het met hem of haar uit te praten op de gang terwijl je zijn 30 klasgenoten aan hun lot overliet. “Rode kaarten? De eerste moet nog komen”, zegt de docent. “Dat komt echt omdat de communicatie beter is. En de scores van de leerlingen zijn ook goed.”

Korff de Gidts is slechts lovend over het onderwijsconcept in Wijk. “We hebben bij verschillende scholen binnengekeken en het vervolgens tot in de perfectie georganiseerd. Dat geeft rust.”

VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs