U bent hier

Vierde academische Pabo

En opnieuw is er een initiatief om een pabo te starten op academisch niveau, nu in het oosten van het land. De Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) en Radboud Universiteit starten in augustus 2009 met een pabo-opleiding met een academisch karakter. De opleiding richt zich op leerlingen met een vwo-diploma. Bijzonder is dat er twee routes mogelijk zijn.

En opnieuw is er een initiatief om een pabo te starten op academisch niveau, nu in het oosten van het land. De Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) en Radboud Universiteit starten in augustus 2009 met een pabo-opleiding met een academisch karakter. De opleiding richt zich op leerlingen met een vwo-diploma. Bijzonder is dat er twee routes mogelijk zijn.

De academische opleiding tot leerkracht basisonderwijs is een gezamenlijk plan van Pabo Arnhem, Pabo Groenewoud Nijmegen en het onderwijsinstituut van de Radboud Universiteit.

Twee trajecten De studenten kunnen kiezen uit twee trajecten. De ene is dat ze beginnen aan de vierjarige pabo-opleidingen (bachelor) en daarna de universitaire masteropleiding doen. In het andere geval beginnen ze met de universitaire bacheloropleiding pedagogische wetenschappen (inclusief onderwijskunde), gevolgd door een masteropleiding.

Na de studie die in totaal vijf jaar omvat, beschikken afgestudeerden over drie diploma's: een Bachelor of Education, een Bachelor of Science in de Pedagogische Wetenschappen en een Master of Science in de Pedagogische Wetenschappen of Onderwijskunde. Bij de toelating tot deze opleiding speelt de motivatie een belangrijke rol.

De Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht hadden de primeur van de academische pabo. De eerste lichting van vijftig studenten is dit jaar aan de opleiding begonnen, de belangstelling was groot.

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) is in gesprek met enkele pabo's in het noorden om een eerstegraads lerarenopleiding voor het basisonderwijs te starten. Saxion Hogescholen in Deventer (samen met de Universiteit Twente) treffen ook voorbereidingen. In Leiden verkeert het hoger onderwijs nog in een verkennende fase.

Met de academische pabo hoopt men meer jongeren met een vwo-diploma te interesseren voor een baan in het (basis)onderwijs. Hun aandeel op de pabo's is in de afgelopen jaren gestaag teruggelopen. Met 'hogeropgeleide' leerkrachten moet ook de kwaliteit van het onderwijs een impuls krijgen. Zij zouden in staat moeten zijn om wetenschappelijke inzichten te vertalen naar de onderwijspraktijk en om zelfstandig onderzoek te doen binnen de school waar ze werkzaam zijn.

WO | HBO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs