U bent hier

Verus: burgerschapsvorming is voor scholen meer dan staatsinrichting

Verus vindt het positief dat de minister scholen via een wetsvoorstel wil verplichten aandacht te besteden aan de democratische spelregels.

 

De minister zet daarmee de lijn door om in te zetten op wat we in Nederland op het terrein van burgerschap met elkaar delen: meer kennis en vaardigheden over de universele verklaring van de rechten van de mens, onze grondwet en de democratie. Dat is een voorwaarde voor elke religie en levensbeschouwing in ons land.

"Maar scholen die bij Verus zijn aangesloten gaan veel verder dan kennis over de democratische spelregels", zegt Loes Ypma, voorzitter van Verus. "Scholen zijn een oefenplek voor het samenleven en daarbij mag je fouten maken. Het gaat ook over de manier waarop docenten en leerlingen met elkaar omgaan. Dit is de intrinsieke pedagogische opdracht van de school. De overheid hoeft die niet af te dwingen onder de noemer burgerschap. Dat botst ook met de onderwijsvrijheid. Burgerschapsvorming geven de scholen op hun eigen wijze vorm, passend bij hun eigenheid en identiteit, leerlingpopulatie en de context waarin zij functioneren. Overigens komen de effecten van burgerschapsvorming niet alleen terug in de school, maar het kan ook effect hebben op de sportclub of op sociale media."

Verus komt nog met een uitgebreide reactie bestemd voor de internetconsultatie

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs