U bent hier

Utrechts onderwijs gaat onderwijsonderzoek en schoolpraktijk beter laten aansluiten

Hoe krijg je de kennis van onderwijsonderzoek in de scholen, en andersom? Met die vraagt gaat een groep schoolbesturen, hogescholen en universiteiten in Utrecht en Amsterdam aan de slag. “De feitelijke inzet moet echt vanuit de scholen komen. Zodat die niet denken: ‘Er komt weer geld vrij en wij moeten door een hoepeltje springen.’” 

De schoolbesturen, hogescholen en universiteiten krijgen via het Nationaal Regieorgaan onderwijsonderzoek een subsidie voor een ‘werkplaats onderwijsonderzoek’. In Utrecht bestaat het consortium uit twee lerarenopleidingen voor het po (HU, Marnix Academie), de Hogeschool voor de Kunsten, de Universiteit Utrecht, de Universiteit voor Humanistiek en de schoolbesturen KSU, SPO Utrecht en PCOU. We belden met Rikus Renting, directeur onderwijs van die laatste. 

Dringen de uitkomsten van onderwijsonderzoek onvoldoende tot de scholen door?

“De filosofie van de academische basisschool is eigenlijk mislukt. Men wil het evidence-informed onderzoek en –beleid wat opkrikken. 

Hier in Utrecht zijn de mensen van de verschillende onderwijsorganisaties door eerdere samenwerking bekend met elkaar. Dat is een belangrijke voorwaarde. We hebben ook allemaal een inspirerende invloed op elkaar. Ook als de projectsubsidie niet was toegestaan, hadden we dit gedaan.”

Als jullie elkaar zo goed weten te vinden, waarom is zo’n project dan nodig? 

“In onze projectaanvraag beschrijven we drie belangrijke doelen. Allereerst de enorme educatieve infrastructuur in Utrecht goed vastleggen. Daarbij het academisch vermogen van de basisscholen vergroten door het inzetten van lerarenonderzoekers. En natuurlijk de inhoud van het onderzoek de scholen laten raken.”

Waar gaat de werkplaats onderzoek naar doen?

“In het onderzoeksnetwerk wordt echt helemaal geluisterd naar wat de scholen nodig hebben. 

Vandaag ga ik met pensioen en in de afgelopen zeven jaar dat ik dit werk mocht doen viel mij op dat scholen ontzettend hard werken om het volgend jaar beter te doen dan het afgelopen jaar. Maar scholen hebben nog te weinig grip op met welke investering ze welke opbrengst kunnen realiseren. Ze moeten niet elke keer in die doos met interventies graaien maar weten wat nou de beste actie op een thema is."

En jullie gaan werken met lerarenonderzoekers?

“Leraren leren graag van leraren. Mensen kijken graag in andere scholen en nemen over wat goed ontwikkeld is en effect heeft. 

Deze werkplaats is een mix van bottom up en top down. De feitelijke inzet moet echt vanuit de scholen komen. Het onderzoek wordt veelal gedaan door leraren die in het kader van hun master sowieso een onderzoek moeten doen of leraren die promotieonderzoek doen.” 

PO | HBO | WO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs