U bent hier

The Netherlands: A Country Where Teachers Have a Voice

In Nederland beslissen leerkrachten wat er in hun klaslokaal gebeurt, niet de bureaucraten. Dat schrijft de Amerikaanse website The Atlantic over ons “over het algemeen succesvolle onderwijssysteem”.

Complete controle over het schoolbudget en geen wettelijke klassengrootte of extracurriculaire programma’s. Zelf beslissen hoe je je docenten beoordeelt. En zelfs de vrijheid om tijdstip van aanvang en lengte van de schooldag te bepalen. De Nederlandse leerkrachten vertellen de Amerikaanse journaliste dat ze bepaalde onderwerpen moeten behandelen, maar hoe ze dat doen, bepalen ze zelf. “The idea of a scripted curriculum with pre-prepared lessons, used by thousands in the U.S., is alien.” 

Vrijheid en kwaliteit

De OECD schreef in 2011 dat Nederlandse scholen wereldwijd op twee na de meeste autonomie hebben in het uitkiezen van toetsen en onderwijsmateriaal. Amerika stond 21e op de lijst van 32 landen. Er is een positief verband tussen die vrijheid voor scholen om eigen keuzes te maken, en de plek op internationale rankings. Nederland doet het in de PISA veel beter dan Amerika. 

Leerkracht wil meer

Tegelijkertijd hebben veel Nederlandse leerkrachten nog steeds het gevoel niet de vrijheid te krijgen om belangrijke beslissingen voor hun school zelf te maken. Bijvoorbeeld om zelf te kiezen wat zij onderwijzen, schrijft de journalist. 

“In many cases, however, Dutch teachers face fewer constraints than their American peers. For example, although educators in the Netherlands also express concern about pressure to "teach to the test," and although Dutch students also must pass standardized tests in many subjects to graduate from high school, the Dutch students are required to take only three standardized tests in primary school: one at the beginning, one in the middle and one at the end.”

Vertrouwen 

In het artikel van The Atlantic gaat het ook over het vertrouwen en de vrijheid die schoolleiders hun leraren geven. "We have a program … but everyone does it their own way," zegt iemand. Over een andere schooldirecteur wordt geschreven dat hij nooit zijn leerkrachten checkt. "I don’t know what they’re doing right now," he said. "I don’t have to know."

Vrijheid van onderwijs

Het artikel legt uit hoe vrijheid van onderwijs hier werkt. 60% van onze scholen heeft een religieuze denominatie, daarnaast zijn er veel scholen die zich onderscheiden door hun onderwijskundige overtuiging. En dat allemaal met rijksfinanciering. Dat is in Amerika wel anders. 

Het volledige artikel leest u op de site van The Atlantic

PO | VO | MBO | HBO | WO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs