U bent hier

Studenten naar het buitenland. Een les in identiteit, zelfstandigheid en samenwerking

Hoe, waar en met hoeveel mogen ze zelf weten, maar de pabostudenten van Hogeschool Leiden móeten in hun tweede jaar een week naar een basisschool in het buitenland. Docent godsdienst-levensbeschouwing Astrid de Keizer coördineert de excursies, die in het teken staan van de identiteit van scholen.

Joods, katholiek of openbaar
In het tweede jaar van de opleiding zijn de pabostudenten heel intensief bezig met identiteit, vertelt De Keizer. “Ze zijn verplicht een school in het buitenland te bezoeken en moeten tijdens dat bezoek onderzoeken hoe die school omgaat met zijn identiteit.”

De studenten bezoeken niet per definitie christelijke scholen. “Ze gaan ook wel naar de Joodse wijk in Antwerpen, naar katholieke scholen in Italië of scholen waarop religie helemaal geen rol speelt, zoals in Frankrijk.”

In het project Identiteit waar de tweedejaars aan deelnemen, staan vier vragen centraal: Wie ben ik? Wie ben ik in relatie tot de ander? Wat is de identiteit van mijn stageschool? En hoe verhoud ik me ten opzichte van die stageschool? Daarmee gaat het project veel verder dan slechts het in kaart brengen van de bezochte scholen.

Goedkope landen
Omdat de studenten helemaal zelf moeten regelen waarheen ze gaan en met wie, komen ze overal terecht: België, Hongarije, Dubai, Amerika, Rusland, Noorwegen. Maar het blijven studenten: goedkope landen verdienen de voorkeur. De Hogeschool roostert een week vrij die in het reisjaar ‘goedkoop’ is, zodat de studenten de mogelijkheid hebben niets van het curriculum te missen.

Zelfstandigheid en samenwerken
Het project Identiteit is overigens niet de enige reden voor De Keizer om studenten naar het buitenland te sturen. “Ze leren ook zelfstandigheid en samenwerken. Er zijn er die helemaal geen reiservaring hebben. Nu mogen ze fouten maken en laten zien wat ze beheersen. Sommigen zeggen van tevoren: Oh, het kost geld en hoe krijg ik dit allemaal geregeld? Maar 95% komt stralend enthousiast terug.”

De buitenlandse scholen roepen ‘verbazing, begrip en nieuwe inzichten in hun onderwijsvisie’ op, merkt De Keizer. “Er zijn ook scholen waarbij de studenten lesvormen ervaren die ze totaal niet herkennen en meenemen in hun gesprek over onderwijs en ontwikkeling tot leerkracht. Andere zaken willen ze wel meenemen naar hun eigen school. Zoals de discipline die kinderen krijgen bijgebracht.”

De Besturenraad zoekt twinners
Bent u een twinner? Oftewel: bent u als school een relatie of samenwerking aangegaan met een christelijke school in het buitenland? Dan is de Besturenraad benieuwd naar uw ervaringen, tips en voorbeelden. De Besturenraad wil de komende tijd aandacht aan inspirerende voorbeelden. U kunt mailen of bellen met Wouter van den Berg, E wvandenberg@besturenraad.nl, T 0348 74 44 14.

Lees ook

WO | HBO | MBO | PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs