U bent hier

Street Law: Studenten geven scholieren les over recht waar ze wat aan hebben

Aaah, heet dat etnisch profileren? De rechtenfaculteit van de VU Amsterdam hield dit jaar de pilot Street Law: rechtenstudenten gaven scholieren op middelbare scholen en mbo’s lessen over het recht waar ze in hun dagelijks leven mee te maken krijgen. De scholieren in Amsterdam West bijvoorbeeld, die aan den lijve ondervinden wat etnisch profileren is, maar de term nog nooit hadden gehoord. De pilot was een succes.

Street Law is zeker niet nieuw: rechtenstudenten in Washington startten er in de jaren ’70 van de vorige eeuw mee in buurten waar mensen slecht op de hoogte waren van hun rechten. Intussen worden de lessen gegeven over de hele U.S., in Afrika en Azië. “Het is een vorm van empowerment”, legt Street Law-coördinator mr. dr. Marcelle Reneman van de VU Amsterdam uit.

Kennis teruggeven aan de samenleving

Reneman haalde Street Law naar haar eigen faculteit omdat het haar leuk en nuttig leek. De studenten leren er allereerst van omdat je zelf leert als je iets uitlegt. Maar de minor is ook nuttig omdat er in de rest van de rechtenstudie nauwelijks aandacht is voor vaardigheden. De studenten komen in contact met leerlingen in Amsterdam West die ze anders niet zomaar tegen het lijf zouden lopen.

“Ze krijgen ook een andere kijk op recht”, hoopt Reneman. “De VU zet in op community service learning: je kennis teruggeven aan de samenleving. De studenten die deelnamen realiseren zich dat ze niet alleen maar advocaat kunnen worden, ze kunnen met hun kennis en vaardigheden op verschillende manieren bijdragen aan de maatschappij.”

Interactieve lessen

Aan de pilot namen 11 studenten deel die lesgaven op twee middelbare scholen en een mbo in Amsterdam West. Ze werden begeleid in het schrijven van een lesplan. Didactisch zijn deze studenten natuurlijk niet onderlegd, maar dat bleek geen enkele belemmering. Reneman: “Onze studenten zijn jongeren die niet heel ver afstaan van de middelbare scholieren. Ze gingen op een heel natuurlijke manier met elkaar om.”

Onderwerpen kwamen van de scholen of de studenten zelf. Voorwaarde is alleen dat de les aansluit bij de behoefte en interesse van de leerlingen, bij de praktijk van alledag. Het vuurwerkverbod, de grens van de vrijheid van meningsuiting op social media, privacy, lachgas... “Het leuke is dat zo’n les echt juridisch ingestoken wordt”, legt Reneman uit. “Dus het gaat kort over de risico’s van het gebruik van lachgas maar de discussie gaat vooral over: Moeten hier regels voor komen? Waarom moet de overheid wel of niet ingrijpen? Leerlingen kruipen in de huid van verschillende betrokkenen: school, gebruiker, ouders van jongeren die gebruiken, verkopers… Bij Street Law wordt vrijwel uitsluitend interactief gewerkt.”

Expliciete beelden

Op een andere school ging Street Law over sexting. “De studenten gebruikten redelijk expliciete beelden”, vertelt Reneman. “Niet echte blootfoto’s, maar wel gewaagd, vond ik. Dat ging júíst heel goed. Want de vraag was: waar ligt de grens? Mag je deze foto doorsturen? Zou dat strafbaar moeten zijn?”

Alle deelnemende partijen zijn enthousiast over de pilot en Reneman schrijft momenteel een uitgebreide evaluatie die ook beschikbaar komt voor andere universiteiten. Komend jaar gaat de minor Street Law door. Scholen (in de regio Amsterdam) die Street Law-lessen willen afnemen kunnen zich melden.

VO | MBO | WO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs