U bent hier

Staatssecretaris wil mentaliteitsomslag in onderwijs

Wedstrijden en prijzen, honoursprogramma’s in het basis- en voortgezet onderwijs, gepersonaliseerd leren met ICT-toepassingen… staatssecretaris Dekker ziet legio mogelijkheden om ‘toptalenten’ op scholen te stimuleren. Hij wil ‘leerlingen die tot bijzondere prestaties in staat zijn’ ruim baan geven. Maar daarvoor is allereerst een mentaliteitsomslag nodig in onderwijs én thuis.

Nederland op de kaart zetten
Nederland blinkt uit in het ondersteunen van leerlingen met een achterstand. Maar dat succes heeft een keerzijde: er is tot nu toe te weinig aandacht in het onderwijs geweest voor leerlingen die ‘in de toekomst het verschil kunnen maken en Nederland op de kaart kunnen zetten’. We zijn, kortom, groot in middelmatigheid.

De middelmatigheid doorbreken
De onderwijsstaatssecretaris streeft naar een ambitieuze leercultuur en wil de middelmatigheid doorbreken. Dekker schreef deze week aan de Tweede Kamer dat er toptalenten zijn op alle niveaus. “Het gaat dus niet alleen om cognitieve talenten op het vlak van taal en rekenen, maar ook om kinderen die iets extra’s in hun mars hebben op het vlak van creativiteit, vaardigheden en vakmanschap.”

Toptalenten de ruimte geven vraagt volgens Dekker om een mentaliteitsverandering. “De basis van deze mentaliteitsverandering is erkenning en urgentie: onze leerlingen verdienen meer uitdaging en we moeten daar nú aan werken.”

Uitdaging, beloning en toerusting
Dat Nederlandse toptalenten achterblijven heeft volgens Dekker drie oorzaken:

  • Leerlingen voelen zich onvoldoende uitgedaagd. Schoolleiders, leraren en ouders weten niet altijd hoe ze aandacht moeten besteden aan talent;
  • Presteren wordt niet genoeg beloond. Het maakt in het vo niet uit of je met een 6 of een 8 geslaagd bent en het is niet stoer om uit te blinken;
  • Docenten en schoolleiders voelen zich onvoldoende toegerust. “Slechts 27% van de leraren in het funderend onderwijs zegt zich capabel te voelen om (hoog)begaafde leerlingen te helpen.”

In zijn brief somt de staatssecretaris een lijst van mogelijkheden op om talent de volle ruimte te geven. Sleutelwoorden hierin zijn honoursprogramma’s, modulair onderwijs, ICT, ouderbetrokkenheid, wedstrijden, cum laude in het vo, een financiële beloning en meer aandacht voor bij- en nascholing van leraren.

Debat
Dekker wil met zijn brief allereerst het debat over toptalenten stimuleren. Dat lukte deze week al aardig. De kranten besteedden uitgebreid aandacht aan zijn plannen en de opiniepagina’s stonden vol. Gisterenavond besteedde ook Debat op 2 aandacht aan dit onderwerp. De staatssecretaris presenteert voor maart een plan om toptalent in het po en vo de volle ruimte te geven.

Uit het onderwijs is er lof, maar ook kritiek. Kan de leerkracht dat wel aan? De klassen worden groter en ook passend onderwijs wordt ingevoerd. En waartoe dient het streven om alles eruit te halen wat er inzit?

Lees hierover het blog van Besturenraadaviseur Guido de Bruin, die liever heeft dat de school van zijn kinderen het beste dat ze te bieden heeft ín hen stopt.

WO | HBO | MBO | PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs