U bent hier

Sexting en school. Ook ouders en docenten worden bijgespijkerd

Stuur helemaal nooit sexy foto's of filmpjes van jezelf, adviseerde de politie jongeren vorige week. Daarmee scherpte zij haar eerdere advies (deel alleen materiaal als je er niet herkenbaar opstaat) aan. Hoe pakken scholen het gesprek over sexting aan?

Op het Corderius College in Amersfoort hebben ze helaas ook weleens te maken gehad met leerlingen die blootfoto’s van zichzelf op social media deelden. “Gelukkig zijn het incidenten”, benadrukt brugjaarconrector Gustaaf Keizer, “maar het is wel eens voorgekomen.” In zo’n geval is het niet aan de mentor alleen om zaken op te lossen. “Dan halen we er ook ondersteunende diensten bij.” Gelukkig merkt Keizer dat dit soort incidenten de laatste jaren afneemt. “Er lijkt meer bewustwording rond dit thema te ontstaan bij pubers.”

Informeren en confronteren

Het Corderius ziet het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van school en ouders om de leerlingen mediawijs te maken. De school besteedt aandacht aan het omgaan met en de gevaren van social media. “Dat doen we in de breedste zin, dus er is geen specifieke voorlichting over sexting”, vertelt Keizer. “In de brugklas start het al met hoe je met elkaar omgaat op Whatsapp. In leerjaar twee pakken we het wat grootser aan door de leerlingen te laten kijken naar een interactieve theatervoorstelling van i-social. Zij bespreken met de leerlingen de gevaren van verkeerd gebruik van social media maar confronteren hen ook met wat er over hen op social media allemaal bekend is. Door een slimme truck via Instagram krijgen zij heel gemakkelijk alle namen en accounts binnen en ontstaat voor leerlingen een confronterende situatie.”

Gesprek in de huiskamer

Dit soort expertise verwacht Keizer niet van zijn docenten. “Er zijn verschillende theatergroepen en die kunnen dat honderd keer beter dan wij.” Bijzonder: het Corderius laat de theatervoorstelling op exact dezelfde wijze ook aan de ouders laten zien. Die reageren heel positief. “Doordat zij hetzelfde meemaken als de leerlingen vindt er gemakkelijker een gesprek in de huiskamer plaats.” Het Corderius laat de theatergroep tijdens de studiedag in oktober voor docenten spelen en met hen napraten.

Ja, er gaat weleens iets mis met zijn leerlingen op social media. “Maar als je daar op school op tijd bij bent, kun je heel snel handelen en zaken opnieuw bespreekbaar maken. Vergelijk het met een anti-pestprotocol: elke school heeft er één en je bent er niet de hele tijd mee bezig, maar op het moment dat het speelt, kun je ernaar verwijzen.”

De maatschappij verandert

Als het gaat om gedrag op social media, inclusief sexting, gelooft Keizer in preventie. “Bewustzijn kweken. Wat betreft dat sexting-advies van de politie, mijn advies zou ook zijn: doe het helemaal niet. Maar de meeste leerlingen weten dat ook wel. Ik merk dat het pesten via social media, en daar hoort sexting ook bij, de afgelopen jaren wat afneemt. Zelf heb ik het idee dat de huidige pubers bewuster omgaan met social media. Ik kan het niet bewijzen hoor, het is een indruk, en ik weet ook niet waardoor het komt. Misschien door preventie op school en thuis. Misschien omdat de maatschappij verandert.”

Weet wat je in huis haalt

Keizers tip voor scholen die meer aandacht voor mediaopvoeding willen: ga bij een andere school kijken. “Toen ik me drie jaar geleden oriënteerde verbaasde het me hoe weinig er nog gebeurt op scholen. Terwijl er heel veel aanbod is. Om het kaf van het koren te scheiden is het verstandig even bij een theatergroep op een collega-school langs te gaan. Zo weet je wat je in huis haalt.”

Afspraken maken met werknemers, leerlingen, ouders en vrijwilligers over gedrag op social media? Gebruik het Modelprotocol social media van Verus   

PO | VO | MBO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs