U bent hier

Scoren op onderwijs. ‘Hij laat zóveel proefballonnetjes op. We moeten het één na het ander.’

Hij heeft een leuk ideetje en wil dat gelijk invoeren zonder de consequenties te doordenken. Kamerleden Rog (CDA) en Van Meenen (D66) verwijten onderwijsstaatssecretaris Sander Dekker proefballonnen op te laten. Herkenning in het onderwijs: “Neem de maatschappelijke stage. We zijn enthousiast, krijgen geld, tuigen de boel op… en dan wordt de financiering beëindigd.”

Bij de NOS sommen de twee Kamerleden de proefballonnetjes van Dekker op, die uiteindelijk klapten: de rekentoets, kleutertoets, het cito-eindexamen, korten op hulp aan kinderen met onderwijsachterstanden in grotere gemeenten, afschaffen van de kleine scholentoeslag en het veranderen van de correctie van eindexamens. Van Meenen hekelt de kracht en moeite die het kost om hem tegen te houden. 

Dat herkent Simon Baars. De directeur van het Haagse Diamant College refereert aan de ‘beruchte’ commissie Dijsselbloem. Die adviseerde kortweg: voer onderwijsvernieuwingen niet top down door, maar overleg met het onderwijs. “Zo’n parlementaire enquête is een tijdje hot, iedereen is enthousiast en een paar kabinetten later lijkt men alles vergeten.”

We willen rust

“Neem de maatschappelijke stage. We zijn enthousiast, krijgen geld, tuigen de boel op… en dan wordt de financiering beëindigd.” Baars heeft ook geen goed woord over voor de vakkenpakketten op havo en vwo die plotseling moeten veranderen. Of de rekentoets. 

“Dekker is een voorbeeld van hoe het niet moet. Hij laat zóveel proefballonnetjes op. We moeten het één na het ander. Volgens mij hebben we in het onderwijs behoefte aan een klein beetje rust. Want er moeten al een heleboel andere dingen gebeuren. Aan onrust zaaien, heeft het onderwijs helemaal niks.”

Met het mes op de keel

Kun je als schoolleider niet denken: het zal mijn tijd wel duren, ik haak aan als ik zéker weet dat iets verplicht wordt? “Dat wil ik wel: eerst maar eens zien hoe de wind waait. Maar met consequenties in het vooruitzicht moet je wel mee.” 

Voorbeeld: de rekentoets. Op Baars’ school met internationale schakelklassen komen soms jongeren binnen die nog nooit een som gemaakt hebben. “Hoe haal ik in vijf jaar tijd een achterstand van zo’n acht jaar in? Die rekentoets moesten we invoeren met het mes op de keel. Want het dreigement was: geen rekentoets, geen diploma. Je tuigt vanalles op om die rekentoets te kunnen halen. En het eind van het liedje is dat het toch niet doorgaat. Je bent bijna bij de streep en realiseert je: deze wedstrijd hadden we dus tóch niet moeten spelen.”

Scoren met onderwijs

Baars zit nu 39 jaar in het onderwijs en heeft al heel wat ‘van dit soort’ meegemaakt. “Een kabinet is altijd erop uit om in vier jaar succes te boeken en dan is onderwijs populair. Waar men mee denkt te scoren, dat wordt doorgedrukt. Maar ik vind wel dat deze staatssecretaris zich wel heel erg probeert te profileren.”

Losse ideeën

“Er zitten ook goede ideeën tussen”, vindt Irene van den Hoogenband, leerkracht groep 7/8 van De Biezen in Hoogland. “Maar doordat er niet goed gecommuniceerd wordt met de bonden, scholen en leerkrachten en er te veel verschillende ideeën zijn, blijven het losse ideeën.”

De staatssecretaris zou meer winst kunnen behalen door op één ding goed in te zetten, denkt Van den Hoogenband. “Stel dat alle tijd, energie en geld die nu naar het instellen van een nieuwe rekentoets ging, was gestopt in beter rekenonderwijs… Niet door een toets, maar door onderwijs gaan kinderen beter rekenen.”

Ze herkent dus de kritiek van de Tweede Kamerleden. “De manier waarop Dekker dingen aanpakt, is niet altijd handig.” 

Vertrouwen, dat mis ik

Ter illustratie: voor #onderwijs2032 mocht íedereen zijn plannen voor het onderwijs van de toekomst spuien. “Een superleuk idee”, noemt Van den Hoogenband dat. “Maar het gaat al snel over onderwerpen als 21ste-eeuwse vaardigheden en mindfullness: zaken die weer op het bordje van de leerkracht komen. We willen het beste voor onze leerlingen en proberen alles te doen, maar kunnen het soms niet meer rondkrijgen. Vertrouwen in de leerkracht zelf, dat mis ik.”

Afbeelding Hamdunn Zakaria

PO | VO | MBO | HBO | WO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs