U bent hier

Rotterdam Zuid: Sympathie voor de aanslagen? Ze weten inmiddels dat dat niet kan

Alle klassen van het Calvijn Vreewijk in Rotterdam Zuid voerden gisterenochtend het gesprek over de aanslagen in Brussel. Om naar voren te halen wat er leeft bij de leerlingen. “En om feitelijke onjuistheden te pareren en hen aan te vullen en te corrigeren.” Een cameraploeg van Nieuwsuur was erbij. 

Sfeer anders dan anders

Op zijn multiculturele school heeft Karel van Wijngaarden (manager Atheneum) tegen de 70 verschillende nationaliteiten in huis. Dinsdag zag hij “leerlingen echt in beweging komen”. “Je merkt het aan de sfeer in school: leerlingen gaan reageren op wat ze via via en van elkaar horen.” Gaat het om termen als aanslag, terrorisme en islam, dan reageren de leerlingen direct in de lessen richting zijn collega’s. “’t Wordt niet grimmig, maar het is anders dan anders.”

Sympathie is er niet

Daarom riep de zorgcoördinator woensdagochtend het team bijeen om het voor te bereiden op klassengesprekken. Doel: ruimte geven aan waar leerlingen mee rondlopen. “Vertel maar: hoe beleven jullie dit zelf, wat hoor je thuis, wat doet dat met je? Sommige leerlingen zijn bang. Bang dat zoiets in een grote stad als Rotterdam ook gebeurt. Of ze hebben familie in Brussel.” 

Sympathie voor de aanslagen is er allerminst. “In het verleden hoorden we dat soort geluiden nog weleens. Maar leerlingen weten nu echt wel dat dit niet kan.”

Welke aanslag wordt besproken?

Het is niet voor het eerst dat het Calvijn klassengesprekken organiseert, na ‘Parijs’ deed de school het ook. En ja: vorige week waren er ook aanslagen in Istanbul en Ankara. “Maar met name de Turkse ouders willen zich daar totaal niet in mengen, vanwege de politieke beladenheid. Ze willen niet dat hun kinderen daar uitspraken over doen.” De aanslagen in Brussel leenden zich wel voor een klassengesprek.

Sfeer kwijt

Van Wijngaarden geeft zijn leraren een soort lesbrief mee, met tips en tricks. Ga bijvoorbeeld niet de religieuze discussie voeren en blijf leerlinggericht. Natuurlijk worstelen sommige docenten ermee dit gesprek aan te gaan. Moet je ze verplichten? Misschien, binnenkort organiseren de scholen op Rotterdam Zuid in elk geval een toerustingsdag voor docenten om hen te leren omgaan met radicaliteit in de klas. 

Gisterenochtend werd degene die het eerste uur lesgaf gewoon geacht het gesprek te voeren. “Leerlingen vinden het prettig, zo’n dag. Daarna zijn ze die beladen sfeer kwijt.” 

Bekijk de uitzending van Nieuwsuur hier terug (vanaf 36.30)

 

VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs