Een schoolbestuur is naar de rechter gestapt om de Inspectie te laten verbieden de onderzoeksrapporten naar drie van haar scholen openbaar te maken. De rechter stelt het schoolbestuur in het gelijk.
Het kortgeding werd aangespannen door de Stichting voor Persoonlijk Onderwijs. Een stichting die verspreid door het land scholen voor voortgezet onderwijs heeft opgericht. De stichting vertegenwoordigt zelf geen richting maar maakt voor de oprichting van scholen op een creatieve (en volgens Verus zelfs aanvechtbare) wijze gebruik van het richtingenbegrip.
De uitspraak van de rechter is interessant omdat die nu eens scherp heeft gelet op het onderscheid tussen de controlerende en stimulerende taak van de Inspectie en hierbij heel nauw heeft gekeken naar de exacte formulering in de wet.
Meest opvallende eis van de stichting in het kortgeding was die om het predicaat ‘goed’ toe te kennen aan de vwo-afdeling van de Isaac Beeckman Academie.
Het schoolbestuur vindt het kortgeding niet de plaats om de rechter om een uitspraak te vragen over de vraag of de Inspectie überhaupt in de positie is om de predicaten ‘voldoende’ en ‘goed’ te geven. Maar ze stelt wel dat de Isaac Beeckman Academie het predicaat ‘goed’ moet krijgen. Ze vergelijkt zich hiervoor met een school in Culemborg, met volgens de stichting vergelijkbare onderwijsresultaten, die dat predicaat van de Inspectie kreeg.
De Inspectie verweert zich dat het predicaat ‘goed’ wordt toegekend in de context van de specifieke school. Dit betekent geen vergelijking met andere scholen. Maar, zegt de rechter, dan “is het wel opvallend dat een soort ‘score’ wordt toegekend die voor vergelijking vatbaar is”. De gemiddelde lezer zal deze nuancering niet begrijpen volgens de rechter. En hier toch “vergelijkende waarde aan toekennen”.
In het kortgeding heeft het schoolbestuur op tien punten kritiek op de inhoud van het Inspectierapport. Naast die over het predicaat, zijn dit de belangrijkste:
Al met al een interessante zaak. Waaruit blijkt dat kritisch doorlezen van een Inspectierapport en daarbij scherp letten op de wettelijke basis, succesvol kan zijn.
Hebt u vragen hierover? Zoekt u iemand die kritisch met uw inspectierappport meeleest? Neem contact op met mr. Kees Jansen of mr. Thérèse Penders
Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs