U bent hier

Professor Gert Biesta pleit voor ‘flipped curriculum’

“Een curriculum dat begint bij aandacht voor het persoon-willen-zijn van de leerling, en dat niet beschouwt als iets extra’s voor als er nog wat tijd over is.” Daarvoor pleitte Gert Biesta in zijn inaugurele rede aan de Universiteit voor Humanistiek, vorige week.

Professor Biesta hield zijn oratie bij aanvaarding van zijn bijzonder hoogleraarschap Pedagogische dimensies van onderwijs, opleiding en vorming met bijzondere aandacht voor processen van humanisering en persoonsvorming. 

Aandacht voor persoon-zijn als corebusiness

Kennis en vaardigheden verwerven: kwalificatie wordt gezien als de corebusiness van het onderwijs, zei Biesta. Socialisatie wordt vaak als de tweede ‘laag’ benoemd, en gelukkig wel meer en meer als taak van het onderwijs erkend. “Is subjectificatie, de aandacht voor het persoon-zijn van de leerling, daarmee de derde ‘laag’?”, vroeg de hoogleraar zich af. “Is het datgene waar scholen aandacht aan zouden kunnen besteden als ze de basis op orde hebben en socialisatie voldoende hebben georganiseerd?”

Het antwoord luidt wat hem betreft ‘nee’. Want kwalificatie en socialisatie krijgen pas betekenis als ze verbonden zijn met subjectificatie, vorming. Het curriculum zou daarom op zijn kop gezet moeten worden.

Leren omgaan met vrijheid

Biesta legde ook uit waarom dit een taak is voor al het onderwijs. Want democratische samenlevingen, die zich laten leiden door de principes van vrijheid, gelijkheid en solidariteit, drijven op vrijheid. “Wat aantrekkelijk is aan de democratie is dat het vrijheid geeft. En dat is het deel van de ‘deal’ dat velen maar al te graag willen ontvangen. Maar democratie is altijd een dubbele ‘deal’, omdat democratie niet slechts vrijheid geeft, maar daarbij volwassenheid vraagt.” 

Een flipped curriculum dus. Met eerst aandacht voor het persoon-willen-zijn. En Biesta schetste ook meteen hoe dat dan níet moet: persoonlijkheidsontwikkeling opvatten als sociaal-emotionele ontwikkeling of de verwerving van sociaal-emotionele vaardigheden, een hele nieuwe testbatterij op het onderwijs loslaten die kinderen jongeren objectiveert en hun persoonlijkheid tot een te produceren ‘uitkomst’ of ‘opbrengst’ reduceert. De hoogleraar waakt voor staatspedagogiek.

Lees hier de volledige inaugurele rede van Prof. Gert Biesta

PO | VO | MBO | HBO | WO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs