U bent hier

‘Passend onderwijs leidt tot gefrustreerde leraren en boze ouders’

Passend onderwijs is een wens die je niet waar kunt maken. Peter van Leeuwen (bestuurder van Viviani en PCBO Rijnsburg) ziet gefrustreerde leraren en boze ouders. “We moeten weer durven kijken naar wat het beste voor het kind is, niet voor de overheidsfinanciën of persoonlijke belangen van ouders.”

Van Leeuwen schreef een stuk op LinkedIn Hoe verder met passend onderwijs? Daarin noemt hij passend onderwijs ‘de nachtmerrie die werkelijkheid is geworden van leerkrachten, IB-ers en schooldirecteuren’. “Ga terug naar het verwijzen van afwijkende kinderen naar scholen waar ze optimaal begeleid kunnen worden door gespecialiseerde en gefaciliteerde leerkrachten. Geef leerkrachten in de basisscholen realistische condities om goed onderwijs te kunnen geven.”

Kinderen zijn niet gelukkig

Zelf begon hij in ’76 als leerkracht. Vanuit verschillende rollen zag hij verschillende ontwikkelingen voorbijkomen. “Maar wat me echt boeit is: hoe gaat het met de kinderen in de klassen? Ik kom veel in klassen en daar zie ik dat leerkrachten nauwelijks in staat zijn om, naast werken op drie niveaus, arrangementen aan te bieden. Niets ten kwade van de mensen die achter een bureau alles bedenken, met alle goede bedoelingen. Maar degene die daar in de klas staat, moet het wel doen.”

Bovendien, zegt Van Leeuwen, ziet hij kinderen die niet gelukkig zijn en ouders die moord en brand schreeuwen omdat ze niet krijgen wat ze willen en ze door passend onderwijs beloofd wordt. “Ik vind het een rampzalige toestand. In de tijd dat we LOM- en ZMOK-scholen hadden zag ik kinderen die opknapten van zo’n overstap en tevreden ouders.”

Een stoornis of slecht opgevoed?

LOM, ZMOK, het gaat Van Leeuwen er niet om hoe je de scholen noemt, maar om het idee: wie buiten het groepsgemiddelde valt, moet naar een school kunnen waar het onderwijs op hem/haar is aangepast. In plaats van het reguliere onderwijs aan te passen op al die verschillende kinderen.

Ja, met zo’n opmerking jaagt hij waarschijnlijk ouders tegen zich in het harnas. Maar die mogen ook best weleens door de leraar worden aangesproken op hun opvoeding. “In elke klas zitten meerdere kinderen met een stoornis vol a’tjes, d’tjes en n’nen. Maar zeggen dat een kind onhandelbaar is omdat het slecht opgevoed wordt, oeh, dat mag niet. Nee, er moet een pilletje in, want dan wordt het rustiger.”

“Kinderen zitten hele dagen op kindcentra en leven in gescheiden of samengestelde gezinnen. Het ontbreekt nogal eens aan rust, reinheid en regelmaat. Adhd of pddnos? Ik denk dat de oorzaak vaak in de opvoeding en omstandigheden waarin kinderen opgroeien gezocht kan worden.”

Niet altijd naar ouders luisteren

Van Leeuwen snapt het belang van scholen om de relatie met ouders niet op het spel te zetten. “Dat heeft een spanningsveld. Maar als je het goed voor kinderen wilt doen, moet je niet altijd naar de ouders luisteren.” En passend onderwijs is niet het beste voor het kind, daarvan is Van Leeuwen overtuigd. “Je kunt roepen: dan moet dat onderwijs zich maar beter aanpassen. Maar dat gaat dus niet, ondanks de vele goede bedoelingen en het harde werken van de leerkrachten. Niet het systeem moet aangepast worden, maar die kinderen die niet in het reguliere onderwijs passen, moeten daar ook niet zijn.”

Onder het verhaal van Van Leeuwen op LinkedIn, staan reacties van herkenning. Maar op je eigen school of tegen ouders zeggen dat je er niet in gelooft, dat passend onderwijs… “Leraren moeten dat wel durven en kunnen. En dan helpt het hoop ik als zo hier en daar wat ervaren mensen in het onderwijs, zoals ik, daar wat over roepen.”

PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs