U bent hier

Onderzoeken naar normatieve professionalisering leraren

De Hogeschool Utrecht heeft een onderzoeksgroep ingesteld die zich de komende vier jaar gaat bezighouden met de normatieve professionalisering van leraren. Daarin gaat het om de waarden en normen die leidend zijn in hun professioneel handelen.

Prof. dr. Cok Bakker, hoogleraar levensbeschouwelijke vorming aan de Universiteit Utrecht, gaat als parttime lector de onderzoeksgroep leiden. De relatie tussen normatieve professionalisering en levensbeschouwelijke vorming heeft zijn bijzondere aandacht.

Morele dilemma’s
Het centrale thema wordt uitgewerkt in een aantal deelprojecten met thema's als: het omgaan met morele dilemma's door beginnende leerkrachten, religieuze achtergronden en oriëntaties in de lerarenopleiding, het effect van de lerarenopleiding op het beroepsbeeld van de LIO (leerkracht in opleiding) en idealen en inhouden van burgerschapvorming.

Met het nieuwe lectoraat is 1,2 miljoen euro gemoeid. Dat bedrag wordt besteed aan de aanstelling van een postdoc onderzoeker (dr. Hartger Wassink) en minimaal vier promovendi.

WO | HBO | PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs