U bent hier

Onderzoek op Academische basisschool

Nee, de kinderen krijgen er geen wetenschappelijk onderwijs. Op een academische basisschool doen leerkrachten, studenten en docenten van een hogeschool of universiteit onderzoek. Maar de kinderen moeten wel wat van dat onderzoek merken: “Ze merken hopelijk is dat ze goed onderwijs krijgen.”

Slechts één procent van alle basisscholen is ‘academisch’ en De Hoeksteen in Nijkerk is er daar één van. De school kreeg de erkenning vorige maand van minister Van Bijsterveldt.

Directeur Peter Antes was tot augustus helemaal niet bezig met die erkenning als academische basisschool. Maar toen kreeg hij papieren van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE), waarmee De Hoeksteen al intensief samenwerkte.

Onbewust bekwaam
“Of we wilden meedoen aan een traject van academische scholen. De CHE zei dat we al aan veel kenmerken voldeden, en dat bleek inderdaad het geval. Hoe verder ik in het proces rolde, hoe enthousiaster ik werd. We waren eigenlijk al een academische basisschool, maar we werden van onbewust bekwaam, bewust bekwaam.”

Kenmerken
Wat die kenmerken van een academische basisschool zijn? Een cultuur van onderzoek doen. “Hadden we al.” Dat onderzoek wordt gedaan door docenten, studenten en docenten van buitenaf. “Dat gebeurde door onze contacten met de CHE.” Gedrevenheid voor het verscherpen en verbeteren van het onderwijs. “Hebben we!” En in het onderzoek gedane ontdekkingen dienen met andere scholen te worden gedeeld. “Dat deden we al binnen onze eigen vereniging. Nu delen we onze resultaten ook met basisschool De Klokbeker in Ermelo.”

Lectoraat
Eigenlijk moest De Hoeksteen nog aan één voorwaarde voldoen om een academische basisschool te kunnen worden, en dat was de verbinding aangaan met een lectoraat. Samen met De Klokbeker en lector Docent en Talent Jacquelien Bulterman van de CHE, schreef Antes een onderzoeksplan waar de drie zich voor de komende vier jaar aan verbonden hebben.

Op De Hoeksteen wordt onderzoek gedaan naar ontwikkelingsgericht onderwijs, op De Klokbeker naar Passend onderwijs. Resultaten worden met elkaar gedeeld. “Zo worden we beter van elkaar.”

Leerkrachten
En zijn leerkrachten? Staan die ook altijd te springen om onderzoek te doen? “Als je een nieuwe school start, krijg je altijd mensen die enorm enthousiast en gedreven zijn”, weet Antes. Bijna vier jaar geleden begon De Hoeksteen met twee leerkrachten en 22 leerlingen, en groeit dit jaar naar tweehonderd leerlingen. “Ik kon inderdaad medewerkers op onderzoeksgerichtheid selecteren.”

Onderzoek
De academische basisschool is nieuw. Aan de erkenning is een subsidie verbonden voor onderzoek naar de wijze waarop de academische basisschool dient te functioneren. Antes heeft zitting genomen in een werkgroep die zich buigt over de vragen hoe werkt het en wat kost het? “In de toekomst moeten alle leerlingen van het onderzoek op academische basisscholen kunnen profiteren.”

WO | HBO | PO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs