U bent hier

Onderwijsraad adviseert ingrijpende herziening lerarenopleiding en -beroep

Het is hoog tijd voor een nieuw perspectief op het leraarschap, vindt de Onderwijsraad. In een vandaag verschenen advies bepleit hij een totaal nieuwe structuur voor het lerarenberoep en daarmee de -opleidingen. Kwalificatie, socialisatie én persoonsvorming zijn de core business van de leraar.

De Onderwijsraad komt met dit advies Een nieuw perspectief op het leraarschap, op verzoek van de Tweede Kamer. Die wil weten hoe we in Nederland aan voldoende én goede leraren kunnen komen.

Één kern

In welke sector je werkt en welk vak je geeft, maakt niet uit, álle leraren kwalificeren en socialiseren hun leerlingen en werken aan hun persoonsvorming, aldus de Onderwijsraad. De kern van het lerarenberoep zijn dus didactische en pedagogische vaardigheden.

Kort door de bocht adviseert de raad:

  • ruimere onderwijsbevoegdheden, geldig voor meerdere onderwijssectoren en meerdere (verwante) vakken.
  • Sterkere prikkels voor professionalisering en loopbaanontwikkeling op de werkplek
  • Goede begeleiding in de school voor startende leraren en leraren met een nieuw behaalde specialisatie

Deze maatregelen vergroten volgens de Onderwijsraad de mobiliteit en de aantrekkelijkheid van het beroep.

Het kost wat

Dit alles gaat wat kosten, dat mag duidelijk zijn. Voorwaarde is dat er één loongebouw komt voor alle sectoren. Maar de nood is hoog, benadrukt de Onderwijsraad.

Want de ad hoc maatregelen die de afgelopen jaren zijn genomen om de nijpende lerarentekorten aan te pakken, richten zich op kwantiteit en de korte termijn en kunnen bovendien de kwaliteit van het onderwijs aantasten.

Tweede Kamer wil actie

Het lerarentekort was ook onderwerp van gesprek tijdens het debat over de Onderwijsbegroting in de Tweede Kamer, vorige week. De leden namen gisteren een motie van Kirsten van den Hul (PvdA) en Lisa Westerveld (GroenLinks) aan dat de regering verzoekt een pact te sluiten met gemeenten en (grote) bedrijven waarbij mensen uit die organisaties met een bevoegdheid de kans krijgen om in te springen waar de nood hoog is.

Een motie van dezelfde Kamerleden die vraagt om een langetermijnvisie om het beroep van leraar aantrekkelijkheid te houden en te zorgen voor voldoende leraren, werd aangehouden.

PO | VO | MBO | HBO | WO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs