U bent hier

Onderwijsinspectie: Aandacht voor burgerschap nog weinig specifiek

De meeste po- en vo-scholen hebben een visie geformuleerd op burgerschapsvorming, maar die is vaak weinig concreet uitgewerkt. Dat schrijft de onderwijsinspectie in het onderwijsverslag 2006/2007. Veel scholen stellen geen of erg algemene doelen, vaak niet gespecificeerd naar leerjaar of leerling en zonder er concrete activiteiten aan te verbinden. Dat moet beter kunnen! Onze adviseurs laten u zien waar de 'blinde vlekken' zitten en helpen u bij het opstellen of uitwerken van uw visie en het opstellen van concrete doelen.

De meeste po- en vo-scholen hebben een visie geformuleerd op burgerschapsvorming, maar die is vaak weinig concreet uitgewerkt. Dat schrijft de onderwijsinspectie in het onderwijsverslag 2006/2007. Veel scholen stellen geen of erg algemene doelen, vaak niet gespecificeerd naar leerjaar of leerling en zonder er concrete activiteiten aan te verbinden. Dat moet beter kunnen! Onze adviseurs laten u zien waar de 'blinde vlekken' zitten en helpen u bij het opstellen of uitwerken van uw visie en het opstellen van concrete doelen.

Binnen burgerschapsvorming vinden de scholen in het po en vo sociale vaardigheden en omgangsregels het meest van belang. Daar richten ze hun aanbod ook met name op. Het zijn zaken die een school vanuit haar pedagogische opdracht al doet. Minder aandacht is er voor de diversiteit in de samenleving en voor kennis van de democratie.

Diagnose-instrument De Besturenraad heeft het diagnose-instrument burgerschapsvorming ontwikkeld. Daarmee wordt in kaart gebracht wat goed gaat en waar de blinde vlekken zitten. Welke rol speelt bijvoorbeeld de christelijke identiteit? Betrekt u ouders bij uw aanpak? Het instrument is een handig hulpmiddel! Vraag gerust om een vrijblijvend gesprek.

PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs