U bent hier

‘Onderwijs, normaliseer het verschil. Want verschil is de norm’

Fanny Matheusen

“Het kind is nooit een probleem, ik heb een probleem.” Zo vatte een van de bezoekers van de Identiteitsdag katholiek onderwijs, op woendag 8 november, samen wat ze geleerd had van transitiepedagoge Fanny Matheusen. Die maakte de aanwezigen duidelijk dat we niet weten waar we naartoe gaan. Het enige wat we weten, is dat de samenleving verandert. En dat we allemaal verschillend zijn, of allemaal gelijk.

Thema van de Identiteitsdag was Samenleven is een kunst. Matheusen hield de aanwezigen een spiegel voor: wie je bent, bepaalt wat je inbrengt. In de samenleving en in je onderwijs. En al het onderzoek waarop ons onderwijs stoelt, is gedaan onder een blanke, mannelijke populatie. “Vanuit die kaders leiden wij kinderen op en voeden wij hen op”, constateert de transitiepedagoge. En het behoeft geen betoog dat de samenleving niet meer bestaat uit alleen blanke mannen, als ze dat al ooit gedaan heeft.

‘De norm’

Wat ‘de norm’ is, daar moeten we het dus over hebben, zegt Matheusen. “Mensen komen niet alleen overal vandaan, ze hebben ook diverse achtergronden. Een Indiaas kind uit een rijk gezin en een Tunesisch kind met een gehandicapte moeder in een huis zonder badkamer… beiden vallen ze voor scholen in de categorie ‘allochtone leerling’.” Normaliseer het verschil, luidde de oproep, maar vergeet niet dat dat verschil er is.

Twee winnaars Identiteitsprijs

Tijdens de identiteitsdag werd ook de jaarlijkse identiteitsprijs In de kijker uitgereikt. Dit keer waren er maar liefst twee winnaars: katholieke basisschool De Duinsprong in Drunen en stichting Convent PO, een bundeling van meerdere voormalige regionale stichtingen voor katholieke identiteitsontwikkeling.

De Duinsprong kreeg de prijs voor de aanpak van het fusieproces waaruit zij ontstond, tussen twee katholieke basisscholen in Drunen. Daarbij werd uitgebreid aandacht besteed aan de levensbeschouwelijke katholieke identiteit van de fusieschool, met als doel enerzijds de samenwerking van de leerkrachten te verbeteren en te verdiepen en anderzijds de katholieke identiteit daadwerkelijk hart, handen en voeten te geven binnen een sterk multicultureel gekleurde school. Zo zijn er lessen levensbeschouwelijke vorming, vieren van feestdagen en heiligendagen, verbindingen zoeken tussen Koran en Bijbel met de leerlingen, acties voor goede doelen et cetera.

Stichting Convent PO werd in de kijker gezet omdat ze samen met de Saxion Hogeschool de HBO+ opleiding coördinator identiteit ontwikkelde. Daarmee geeft Convent PO een belangrijke impuls en ondersteunt 118 katholieke scholen in Twente. Door de inzet van de coördinatoren identiteit ontstaat er meer en meer aandacht voor identiteit op scholen en binnen stichtingen, in de vorm van bezinningstrajecten en maatwerktrajecten over identiteit en levensbeschouwing.

Beide winnaars worden door Verus in de kijker gezet en krijgen een volledig verzorgde kloostermiddag omtrent inspiratie en bezieling.

Een beantwoord gebed

Dagvoorzitter op de Identiteitsdag was Joany Krijt, die opende met een gedicht van pater Damiaan: 

Een beantwoord gebed

Ik vroeg om kracht
en God gaf mij moeilijkheden om mij sterk te maken
Ik vroeg om wijsheid
en God gaf me problemen om me te leren die op te lossen
Ik vroeg om voorspoed
en God gaf me hersens en spieren om mee te werken
Ik vroeg om moed
en God gaf me gevaren om te overwinnen
Ik vroeg om liefde
en God gaf me mensen met moeilijkheden om te helpen
Ik vroeg om gunsten, en God gaf me kansen
Ik kreeg niets waarom ik vroeg
Ik kreeg ALLES wat ik nodig had
(pater Damiaan)

PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs