U bent hier

‘Onderwijs moet jongeren leren wat mentale gezondheid is’

Suïcide. Zelfbeschadiging. Scholen krijgen er in toenemende mate mee te maken, want het aantal zelfdodingen onder jongeren steeg de afgelopen tien jaar. Marina Broëva is bezorgd over het taboe dat heerst op het terrein van mentale gezondheid en ontwikkelde een scholenprogramma om daar wat aan te doen. “Jongeren moeten worden klaargestoomd voor het leven, niet alleen maar voor prestaties.”

Broëva maakte zelf van heel dichtbij mee welke impact mentale problemen hebben. Ze raakte in een burn-out en verloor op dat moment ook nog haar 22-jarige broertje Alexander, nadat hij een aantal jaar had geworsteld met mentale problemen.

Ruimte voor emoties

“Veel scholen ondervinden problemen van jongeren die niet lekker in hun vel zitten”, weet Broëva. “Gelukkige scholieren presteren beter, dat is een feit. En jongeren zijn de wereld aan het ontdekken. Op school leren ze waar Apeldoorn op de kaart ligt, maar hun eigen emoties aanwijzen en leren benoemen, daar is in het onderwijs geen ruimte voor. Ze moeten worden klaargestoomd voor het leven, niet alleen voor prestaties. Ik wil scholen oproepen om tot de pioniers te behoren en een extra stapje te zetten voor hun leerlingen.”

Ze ontwikkelde scholenprogramma BRAIVE om mentale gezondheid bespreekbaar te maken onder jongeren, in hun eigen taal. BRAIVE is geschikt voor middelbare scholen en mbo’s. “Ik wil hiermee een positieve connotatie meegeven aan mentale gezondheid: Als je goed voor je mentale gezondheid zorgt, hoef je niet in die negatieve hoek te komen.”

BRAIVE is een meerdaags programma, dat scholen in overleg met Broëva naar eigen smaak invullen.

Downs horen erbij

Allereerst is er inspiratie: een rolmodel waar jongeren tegenop kijken. Die vertelt zijn levensverhaal, mét alle ups en downs die daarbij horen. Broëva: “Zo iemand laat zien dat het instagramleven waarvan jongeren denken dat het de realiteit is, níet de realiteit is. En dat je ergens kunt komen mét ups en downs. Want dat hoort bij het leven.” Ook komt een peer educator, een leeftijdsgenoot die een depressie of burn out heeft gehad en daarover vertelt. Er is educatie: wat is stress? Waarom vinden we likes zo belangrijk? Een lespakket stelde Broëva daarvoor samen met een schoolpsycholoog. Een derde element is sensatie: Jongeren ervaren wat ze kunnen doen als ze zich bijvoorbeeld gestrest voelen. Hoe ze hun mentale gezondheid kunnen boosten als ze zich niet zo goed voelen.

BRAIVE gaat ook uit van do good, feel good. Daarvoor gaan de jongeren iets goeds doen voor de wereld: pannenkoeken bakken voor het verzorgingshuis, iemand meenemen voor een wandeling, plastic opruimen. Door deze activatie ervaren ze dat je je beter voelt als je iets goeds doet voor een ander. En dan is er nog celebratie, een feestje, aan het einde van het programma.

Leer gezonde keuzes maken

Eenzaamheid is een groot probleem onder jongeren, zegt Broëva. En daar moeten scholen zich iets van aantrekken. Want de individualisering en technische ontwikkelingen maken dat scholen niet meer de gemeenschappen zijn die ze vroeger waren. “Jongeren zitten op hun telefoon, voelen zich eenzaam en misschien depressief. Daar heerst een taboe op. Maar als jongeren kennis krijgen van mentale gezondheid, kunnen ze zelf ook gezondere keuzes maken.”

Tot eind maart bevindt BRAIVE zich in de pilotfase (en meedoen aan de pilot is gratis!!!). Kijk hier voor meer informatie om je aan te melden als pilotschool of om het programma daarna op jouw school aan te bieden.
Of mail Marina: marina@braive.one

VO | MBO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs