U bent hier

Onderwijs blijft achter bij banenafspraak arbeidsbeperkten

Steeds meer werkgevers in overheidssectoren nemen een werknemer met een arbeidsbeperking in dienst. Maar het onderwijs blijft achter, vertelt Hans Spigt, aanjager van de banenafspraak overheidssector. Verus belde hem. “Een assistent-conciërge. Daar is iedereen gelukkig mee.”

Hoe gaat het eigenlijk met die banenafspraak?
“In een periode van tien jaar zullen we 25.000 banen realiseren in de overheids- & onderwijssector. Van primair onderwijs tot Rijksoverheid, gemeente, waterschappen… We lopen voor op schema. Maar het onderwijs, en met name de sectoren  primair  en voortgezet onderwijs  blijven  enorm achter.”

Waarom doen scholen niet mee?
“Hun eerste reactie is: ‘Het is onze afspraak niet en wij moeten nu weer een probleem van de overheid oplossen.’ In het verleden zijn er ook dergelijke afspraken geweest en toen bleven scholen met de schillen en de dozen zitten omdat de regeling werd afgeschaft. 

Maar als je doorpraat, weten scholen als geen ander over welke mensen we het hebben: die zitten immers in hun klassen. Scholen snappen dat dit een maatschappelijke verantwoordelijkheid is. En dan willen schoolleiders wel, maar blijken besturen nog het meest kritisch.”

Waar zijn ze bang voor?
“Ze denken dat er geen ruimte binnen de begroting is of vrezen extra druk op het team.”

Onterecht?
“Ja. De school betaalt namelijk alleen maar het werk dat mensen echt leveren. De gemiddelde belastbaarheid van mensen in deze banen is 25,5 uur per week. Stel dat iemand in die uren aan slechts de helft van de taken in zijn taakomschrijving toekomt, omdat hij gewoon niet meer kan, dan krijgt de school de helft van die uren weer gecompenseerd. 

Als werkgever betaal je het minimumloon. Dus voor 750 euro per maand heb je iemand 25,5 uur per week voor aan het werk. Nou, als een school dat geld niet heeft, sta je bij wijze van spreken op de rand van het faillissement. 

Dan is er ook nog een no risk-polis: Bij ziekte hoef jij niet te betalen. 
En er is een jobcoachregeling: iemand van buiten de organisatie is belast met de begeleiding.” 

Aan wat voor soort banen moet ik denken?
“Een assistent-conciërge bijvoorbeeld. Die het plein schoonhoudt en het fietsenhok in de gaten houdt. We hebben voorbeelden van mensen die ook nog wat fietsreparaties doen, op middelbare scholen. Daar is iedereen hartstikke gelukkig mee. 

En er zijn scholen waarop de leerkracht overdag nog een doekje door het toilet haalt. Hoe fijn is het als iemand je dat uit handen neemt? Iemand die de gang dweilt als het geregend heeft, de jasjes op de kapstok hangt, de brooddoosjes opendoet, veters helpt strikken in de kleuterklas.”

Zijn er goede voorbeelden?
“Oh ja. Stichting Gezel heeft op verschillende scholen zorgassistenten in de klas. Daarover zijn leerkrachten bijzonder enthousiast. Ook het Thomas a Kempis College is een prachtig voorbeeld.”

Hoe werkt het eigenlijk als scholen dit willen?
“Je kunt je melden bij een werkgeversservicepunt in jouw regio. Van daaruit denken UWV of gemeente met je mee, worden kandidaten  geselecteerd en wordt het gesprek met jouw organisatie begeleid.”

Wat is uw oproep aan het onderwijs? 
“Neem gewoon iemand uit die doelgroep in dienst. Doe het gewoon. Want ga er maar vanuit dat we veel plezier aan deze nieuwe opgave kunnen beleven. Het zijn zeer gemotiveerde mensen!.”

 

Draagt jouw school bij aan de banenafspraak? Stuur ons een mail, we schrijven jouw verhaal graag op! hvandekaa@verus.nl

Meer weten? Kijk op de site van de PO-Raad, VO-raad, Voion, Arbeidsmarkt platform primair onderwijs of het verbond sectorwerkgevers overheid.

Beeld stvcr

 

PO | VO | MBO | HBO | WO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs