U bent hier

Noorderpoort experimenteert met studiebegeleiding via commerciële app

Studenten van Noorderpoort kunnen vanaf komende week gebruik maken van studiebegeleiding via de app Mr. Chadd. Een mbo-instelling die het experiment aangaat met een commerciële aanbieder. Dat roept natuurlijk vragen op. Wij belden directeur Albert Vlaardingerbroek. 

Albert Vlaardingerbroek is directeur Bestuursdienst van Noorderpoort. Mr. Chadd is een online huiswerkhulp die zowel tijdens als buiten schooltijden vragen van scholieren laat beantwoorden door ‘vakcoaches’ (WO-studenten).

Waarom kiest Noorderpoort voor studiebegeleiding via de app?“Allereerst: het gaat om een pilot. We hebben nog niet besloten dit integraal in te voeren. Taal en rekenen zijn binnen het mbo best een lastige issue. Het niveau van studenten is, als ze bij ons binnenkomen, heel verschillend en deze AVO-vakken zijn bepaald niet de populairste. Studenten moeten natuurlijk een bepaald niveau halen en dat lukt niet iedereen. We willen onze studenten extra ondersteunen en bieden naast de reguliere lessen in deze vakken al taal- en rekenondersteuning onder schooltijd. Maar docenten zijn natuurlijk niet buiten school beschikbaar en we willen onze studenten ook thuis helpen. De app is dus een aanvulling op de ondersteuning die we in school al geven. Zes van onze teams hebben ingetekend op een experiment om blended learning te stimuleren: thuis (digitaal) en in de klas leren. Zij wilden met deze app experimenteren.”

Zal wel goedkoper zijn dan extra docenten inzetten?“Hier zit zeker geen bezuinigingsdoelstelling achter. De app is een ondersteuningsaanbod en is specifiek gericht op ondersteuning buiten de reguliere schooltijden. En niet alleen studenten hebben er wat aan. Interessant voor ons is dat wij vanuit Mr. Chadd informatie krijgen over welke reken- of taalopdrachten onze studenten moeilijk vinden.De app levert ons dus aan twee kanten wat op: studenten worden ondersteund bij hun huiswerk en het is voor ons een experiment om te kijken wat we kunnen doen met data over het leren van onze studenten. Onze docenten kunnen hun onderwijs daarop aanpassen.”

Dus het kost juist geld?“Wij moeten nu investeren, ja. In het voortgezet onderwijs maken al meer dan 135.000 leerlingen gebruik van Mr. Chadd. Die betalen abonnementskosten. Voor Mr. Chadd is het natuurlijk ook interessant als ze scholen aan zich kan binden.”

Speelt het bevorderen van kansengelijkheid nog een rol in dit experiment?“Een van de overwegingen is inderdaad dat een huiswerkinstituut vrij prijzig is en Mr. Chadd al een stuk goedkoper, zeker als gedurende de pilot de school betaalt. Wij onderzoeken hoe je huiswerkbegeleiding kunt betrekken bij de school. Dit is een alternatief voor huiswerkbegeleiding dat bereikbaar is voor meer leerlingen.”

Hoe zit het met de kwaliteit van de app?“Tijdens een lifesessie hebben onze docenten ervaren hoe Mr. Chadd werkt. Er zit geen chatbot achter: echte studenten gaan live met de vraag aan de slag. Aan de voorkant is Mr. Chadd streng tijdens de werving en selectie; alleen topstudenten kunnen coach worden. Bovendien monitort Mr. Chadd de antwoorden en kunnen onze studenten de antwoorden ranken. Er zit dus kwaliteitsborging in de app.” 

Een aanvulling op het bestaande onderwijs dus.“We willen experimenteren om te kijken hoe we het onderwijs kunnen vernieuwen. En je ziet de laatste tijd dat veel vernieuwing van het onderwijs van buiten komt. Onderwijs is een systeem en een systeem laat zich moeilijk van binnenuit veranderen. Het is ouderwets om te denken dat leren alleen binnen de school gebeurt.”

Beeld: Martijn Halie - Studio Pek en Veren

MBO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs