U bent hier

Nieuwe Narthex in teken van ‘ongebonden spiritualiteit’

De betrokkenheid van Nederlanders op religieuze instituties neemt af. Maar hoewel het collectief beleven en vormgeven van godsdienst ‘uit’ is, doen steeds meer Nederlanders daar op individuele basis wel ‘iets’ aan. Het decembernummer van Narthex gaat over de vraag wat ‘ongebonden spiritualiteit’ voor het levensbeschouwelijke onderwijs betekent.

De redactie gaat daarvoor eerst in op wat ‘ongebonden spiritualiteit’ is. In hoeverre is spiritualiteit ‘ongebonden’? Of is het beter om van ‘nieuwe’ spiritualiteit te spreken? Hoe dan ook, spiritualiteit zal meer blijken te zijn dan een vaag ‘ietsisme’. Spiritualiteit vraagt innerlijke bezieling van mensen waarmee zij ook in verbinding staan met ‘anderen’. Deze ‘anderen’ kunnen mensen zijn, religieuze tradities en die ‘Andere, geheimvolle werkelijkheid’. Het thema eindigt in de praktijk: wat heeft ‘vrije’ spiritualiteit concreet voor het onderwijs te betekenen?

Vijf auteurs gaan in op wat spiritualiteit is: Maarten Meester, Lia van Aalsum, Thom Geurts die met Kees Waaijman sprak, Angela Roothaan en Suzette van IJssel. Allemaal zullen zij beweren dat spiritualiteit niet ‘ongebonden’ is of kan zijn. Maarten Meester stelt daarom ook voor op gewoon te spreken over ‘nieuwe’ spiritualiteit.

Zes (oud-)leraren uit het voortgezet en hoger onderwijs schrijven vervolgens over het ‘vrijmoedige’ gebruik van spiritualiteit in het onderwijs. Annette van Dijk, Sandra Verbruggen en Vincent Duindam belichten het school- en lerarenperspectief van spiritualiteit, Carla Heijtink-Van der Galiën en Bill Banning betrekken hierbij ook het les- en leerlingperspectief. Toke Elshof schrijft daartussen over de religieuze generatiekloof tussen veel leraren en leerlingen.

Ter afronding stellen redactieleden Ton Zondervan en Leo van der Tuin hun vragen bij het thema.

Meer informatie over Narthex

 

WO | HBO | MBO | PO | VO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs