U bent hier

Nieuw onderzoek Goodijk naar waardengedreven bestuur/intern toezicht

In hoeverre en in welke opzichten wordt de invulling van ‘waardengedreven bestuur/intern toezicht’ in het onderwijs beïnvloed door de aspecten moreel kompas, organisatiecultuur, waardecreatie en verbinding/dialoog? Deze vragen staan centraal in het nieuwe onderzoek dat prof. dr. Rienk Goodijk voor Verus uitvoert.

Het thema waardengedreven bestuur en toezicht krijgt steeds meer aandacht, ook binnen Verus. Tegelijk zijn er nog veel vragen. Het huidige onderzoek moet inzicht geven in de invulling van waardengedreven bestuur / toezicht in het onderwijs. Wat houdt het precies in, welke aspecten zijn daarbij van belang en wat levert het op? Hierover is nog weinig bekend en dat maakt dit onderzoek uniek.

Iets toevoegen

De inzichten die het onderzoek oplevert zijn van belang om de governance van onderwijsorganisaties verder te ontwikkelen. Het komt tegemoet aan vragen van bestuurders die behoefte hebben aan toezichthouders die ‘iets toevoegen’ en van toezichthouders die verder willen gaan in de samenwerking dan een  ‘vraag-en-antwoord’ cultuur. "Het overleg tussen bestuur en toezicht krijgt extra waarde als dat overleg door waarden gedreven wordt", aldus Goodijk.

De inzichten die uit het onderzoek voortkomen gaat Verus ook verwerken in de dienstverlening op deze thema’s.

Het eerste deel van het onderzoek is deze week van start gegaan. Bestuurders en toezichthouders hebben een link naar een vragenlijst opgestuurd gekregen. Het tweede deel van het onderzoek zal bestaan uit verdiepende interviews.

Wilt u als bestuurder of toezichthouder uw mening geven over waardengedreven bestuur en toezicht, dan kunt u tot 15 september de vragenlijst invullen.

PO | VO | MBO | HBO | WO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs