U bent hier

Negen pabo’s werken samen. Wat heeft een student daar eigenlijk aan?

De pabo’s van negen hogescholen werken vanaf morgen samen in Radiant Lerarenopleidingen. Ze willen een antwoord geven op de uitdagingen van het basisonderwijs én de dreigende arbeidsmarkttekorten. Hoe? Dat vragen we Jan Heijmans, bestuurder van Katholieke Pabo Zwolle en van Radiant Lerarenopleidingen.

Radiant Lerarenopleidingen bestaat uit Christelijke Hogeschool Ede (CHE), Driestar hogeschool, Hogeschool De Kempel, Hogeschool iPabo, Iselinge Hogeschool, Katholieke Pabo Zwolle (KPZ), Marnix Academie, Thomas More Hogeschool en Hogeschool Viaa.

Negen pabo’s, één samenwerking. Hoe zit dat? 
“Radiant Lerarenopleidingen is een coöperatie. Wij zijn negen zelfstandige hogescholen met een pabo die de handen inhoudelijk ineenslaan. Onze belangrijkste overeenkomsten zijn dat wij allemaal waardegedreven instituten zijn met eigen opvattingen over bezielde professionaliteit. En we zijn sterk verbonden met de regionale context.
Een aantal zaken kun je als kleine hogeschool gewoon niet zelf organiseren. Neem de ontwikkeling van masters: daar is knowhow en geld voor nodig. Door samen te werken kunnen wij masters als Passend Meesterschap en Toekomstgericht Onderwijs opzetten. Maar als zo’n master niet in jouw instellingsplan of regionale ontwikkeling past, dan kun je ervoor bedanken.
Ook onderzoeksprofilering is als kleine hogeschool bijna niet te doen. Maar als negen goede hogescholen samen, zijn wij een aantrekkelijke partner voor vele partijen.”

Wat heb ik daar als student aan?
“Als je bij een van de Radiant lerarenopleidingen studeert heb je toegang tot een groter palet aan opleidingen, betere opleidingsfaciliteiten en in de toekomst wellicht ook minoren bij andere opleidingen. Dus ja, als jij je als student bijvoorbeeld wilt specialiseren in het Jonge kind, dan kun je  bijvoorbeeld gebruik maken van de knowhow van de iPabo en daar een minor volgen.”

Jullie willen de arbeidsmarkttekortenaanpakken. Da’s een flinke uitdaging. 
“Er zitten grote verschillen in arbeidsmarkproblematieken. In grote steden zie je nu al tekorten, andere regio’s hebben te maken met krimpende kernen. De pabo’s zijn met schoolbesturen in hun regio in gesprek over hoeveel mensen er nodig zijn, maar ook over de inhoud van de opleiding: hoe zorgen we voor een betere aansluiting op de arbeidsmarkt?
We willen de sfeer van arbeidsmarkttrajecten passender maker. Let wel: zónder in te leveren op de kwaliteit. 
Het niveau van de lerarenopleiding heeft de afgelopen jaren een positieve push gekregen. Tegelijkertijd hebben we in de geschiedenis van het Nederlandse onderwijs niet eerder een periode gekend waarin we zoveel konden toevoegen aan dit vak. waarin we als lerarenopleidingen zoveel maatschappelijke meerwaarde kunnen  toevoegen. 
Er loopt heel veel pedagogisch talent in Nederland rond. Als we ze allemaal  door dezelfde opleidingsmal willen persen, dan valt er veel talent buiten de boot. Ik hoop dat er in de komende regeringsperiode ruimte ontstaat om regionaal maatwerk te kunnen bieden, zonder concessies te doen aan de kwaliteit.”

Waar komt de naam Radiant eigenlijk vandaan?
“Het is een soort lichtend voorbeeld; als een meteorenzwerm die uit één punt lijkt voort te komen. En dat willen we ook uitstralen. Het mooie vak van leraar basisonderwijs is toe aan een maatschappelijke herwaardering.“

Meer weten? Kijk op www.radiantlerarenopleidingen.nl

PO | HBO

Aanmelden voor de Verus nieuwsbrief

Iedere week het laatste nieuws uit het onderwijs